fbpx

Σε ποιά ηλικία μιλάει το παιδί και πώς επηρεάζεται απ’ το διαζύγιο;

ADVERTISEMENT

“Καλησπέρα σας! Μεγαλώνω μόνη μου την μικρή μου ηλικίας 2,5 χρονών.Επειδή περνάει ο καιρός και διαπιστώνω οτι η μικρή μου αρνείται πολλές φορές να συνεργαστεί μαζί μου για να μάθει κάποιες λεξούλες όπως νερό κ.α. λεξούλες και γενικά σε κάθε προσπάθεια μου αντιδράει και αδιαφορεί, ανησυχώ μήπως χρειάζεται να απευθυνθώ κάπου για να την βοηθήσουν. Είναι φυσιολογικό σ αυτή την ηλικία να λέει μόνο κάποιες λεξούλες; Και αυτές μάλιστα πολλές φορές τις κόβει δηλαδή αντί για παππού λέει αμπου, αντί για Κώστα λέει Κιά, αντί για γάλα λέει νουνου. Καταλαβαίνει τα πάντα και κάνει προτασούλες με τον δικό της τρόπο. Αλλά τις πιο πολλές φορές με διάφορους τρόπους μου δείχνει τι ακριβώς θέλει. Θεωρείτε πως πρέπει να απευθυνθώ κάπου ή είναι νωρίς ακόμη στην ηλικία που είναι; Ενδέχεται να είναι έτσι αντιδραστική λόγω της κατάστασης (χωρισμού) με τον μπαμπά της; Και ο ίδιος το ΣΚ όταν την παίρνει κάνει προσπάθειες να της δείξει κάποια πράγματα αλλά είναι εξίσου αδιάφορη”

Απαντά η ψυχολόγος-παιδοψυχολόγος-συγγραφέας, κυρία Αλεξάνδρα Καππάτου


ADVERTISEMENT

Αγαπητή φίλη

Από τους 18 μήνες μέχρι τα δεύτερα γενέθλια του παιδιού εμφανίζονται οι πρώτες φράσεις, οι πρώτοι συνδυασμοί δυο λέξεων π.χ.(να μωρό), καθώς και η άρνηση (π.χ. «όχι νάνι», «όχι μαμ»), που εισάγουν το παιδί στους πρώτους αντιληπτικούς χειρισμούς. Το παιδί μιμείται και επαναλαμβάνει με τον τρόπο του το προφορικό μοντέλο του ενηλίκου. Έτσι, μαθαίνει σταδιακά καινούργιες λέξεις και νέες δομές που, στη συνέχεια, επενδύονται στην καθημερινή λεκτική του δραστηριότητα. Βέβαια, δεν εξελίσσονται όλα τα παιδιά με τον ίδιο ρυθμό και δεν ακολουθούν την ίδια πορεία ανάπτυξης του λόγου. Όπως μερικά περπατούν πιο αργά από τα άλλα, το ίδιο συμβαίνει και στο θέμα της ομιλίας.

Οι γονείς πρέπει να ανησυχούν όταν  παρατηρούν ότι το παιδί τους, στους 24 μήνες δεν ανταποκρίνεται συνειδητά με «ναι» ή «όχι» ή χρησιμοποιεί μόνο 2-3 λέξεις ακατάληπτες ή δεν τις χρησιμοποιεί πάντοτε με τον ίδιο τρόπο. Στα 3 του δεν λέει πολλές λέξεις ή μιλά μωρουδίστικα κα.  Ο ρόλος της οικογένειας είναι σημαντικός, αφού, όταν απουσιάζουν τα γλωσσικά ερεθίσματα, παρατηρείται φτωχό λεξιλόγιο ή καθυστέρηση στην εκμάθηση του προφορικού λόγου. Το διαζύγιο μπορεί να επηρεάσει την ανάπτυξη του παιδιού αν συνοδεύεται από συγκρούσεις , εντάσεις , αστάθεια ,συναισθηματική παραμέληση του παιδιού για διάστημα.


ADVERTISEMENT

Σας προτείνω τα εξής:
α. αρχικά να βεβαιωθείτε ότι το παιδί ακούει
β. να την φέρνετε  σε καθημερινή επαφή με άλλα συνομήλικα παιδιά στο πάρκο , στη παιδική χαρά , στη θάλασσα , το ίδιο θα κάνει και ο πατέρας της
γ. όταν σας δείχνει κάτι που θέλει να το επαναλαμβάνετε εσείς πχ. σας δείχνει το νερό να της πείτε θέλεις νερό κλπ.
δ. να της μιλάτε αρκετά και να προμηθευτείτε  βιβλιαράκια μικρά με εικόνες αντικειμένων του περιβάλλοντος που θα σας δείχνει με τη μορφή παιχνιδιού
ε. τέλος  μην δείχνετε αγωνία , ανησυχία ή εκνευρισμό που δεν μιλά γιατί ενδεχομένως αυτό την επηρεάζει και  αντιδρά στη πίεση που της ασκείτε .

Εξετάσετε τη πιθανότητα  να ξεκινήσει από το Σεπτέμβριο το παιδικό σταθμό  για λίγες ώρες ώστε να διευκολυνθεί .  Πολλές φορές τα παιδιά, μας εκπλήσσουν γιατί ξεκινούν απότομα να μιλάνε και τα λένε όλα μαζί. Αν όμως  δείτε ότι δεν έχει προχωρήσει μέχρι τον Οκτώβριο  απευθυνθείτε σε αναπτυξιολόγο ή σε λογοθεραπευτή για να γίνει αξιολόγηση του παιδιού.

Αλεξάνδρα Καππάτου 
Ψυχολόγος-Παιδοψυχολόγος-Συγγραφέας
Χατζηκώστα 5 & Βασ. Σοφίας
1ος όροφος
Πλ. Μαβίλη TK 115 21
Τηλέφωνο 1:(+30) 210 64 522 54
Τηλέφωνο 2: (+30) 210 64 557 51
Web: http://www.akappatou.gr/

Σχόλια

Σχετικά Άρθρα

ΟΙ ΕΙΔΙΚΟΙ

ΣΑΣ ΑΠΑΝΤΟΥΝ