«Δεν είσαι ούτε καλός μαθητής, ούτε έξυπνος!» είπε η δασκάλα στον γιο μας. Πώς να κινηθούμε νομικά;

0

Καλησπέρα σας, ο γιος μου είναι 9 ετών στη Δ δημοτικού. Σημερα επειδή ξέχασε να κάνει δύο ασκήσεις στο μάθημα των αγγλικών (εργασία για το σπίτι) η δασκάλα του, του είπε μέσα στη τάξη επί λέξει: Η μαμά σου ισχυρίζεται ότι είσαι καλός μαθητής, αλλά δεν είσαι ούτε καλός μαθητής, ούτε «έξυπνος». Το αποτέλεσμα ήταν το παιδί να έρθει με τα κλάματα στο αμάξι και να μου λέει ότι «δεν μου το έχει πεί κανένας δάσκαλος μου αυτό, γιατί μου το είπε;» Να σημειωθεί ότι η συγκεκριμένη δασκάλα έχει πρόβλημα με τα παιδιά που φοιτούν σε φροντιστήριο ξένων γλωσσών. Παρακαλώ πείτε μου πως να κινηθώ.

Απαντάει η δικηγόρος Θεσσαλονίκης κυρία Ειρήνη Καψάλη 

Λαμβανομένης υπόψη της κατάστασης που μας περιγράφετε, η πρώτη κίνηση σας είναι να απευθυνθείτε αρχικά στην ίδια την δασκάλα, διευκρινίζοντας της ότι η συγκεκριμένη απροσεξία του παιδιού, δεν δικαιολογεί σε καμία περίπτωση να το προσβάλει μέσα ή έξω από την σχολική αίθουσα, και μάλιστα μπροστά στους συμμαθητές του. Μπορείτε να της εξηγήσετε με ήρεμο τόνο ότι η παράλειψη της συγκεκριμένης εργασίας ως μεμονωμένο περιστατικό, καταλαβαίνουμε, δεν κρίνει την ευφυΐα ή την καλή επίδοση ενός επιμελούς γενικά μαθητή.
Επιπλέον, σε αυτήν την τρυφερή ηλικία που τα παιδιά διαπλάθουν τον χαρακτήρα τους πληγώνονται εύκολα από τις επικρίσεις των γονέων ή των δασκάλων τους, όταν αυτές διατυπώνονται με απότομο ή απαξιωτικό τρόπο.
Υπό αυτές τις συνθήκες, ο μαθητής βιώνει αρνητικά συναισθήματα, ενώ αρχίζει να διακατέχεται από συμπλέγματα κατωτερότητας. Προς αποφυγή αυτών των δυσάρεστων για το παιδί σχολικών φαινομένων, τόσο ο γονέας όσο και ο εκπαιδευτικός οφείλουν να εκφράζουν στο παιδί με ευγένεια αλλά με τρόπο κατανοητό, ότι την επόμενη φορά δεν πρέπει να αμελεί τις εργασίες του για το μάθημα. Εξετάστε αν μπορείτε πράγματι να συζητήσετε το θέμα αυτό με την εν λόγω δασκάλα, αναζητώντας από κοινού μία λύση προς το συμφέρον του υιού σας.
Αν έχετε προσπαθήσει ήδη προς την κατεύθυνση αυτή και εξαντλήσατε κάθε πρόσφορο μέσο ουσιαστικής επικοινωνίας με τη συγκεκριμένη δασκάλα, η οποία δεν έχει πρόθεση να βελτιώσει την συνήθη προβληματική – όπως εσείς μας αναφέρετε- συμπεριφορά της απέναντι στους μαθητές της, τότε μπορείτε να μιλήσετε με τον Διευθυντή του σχολείου, προκειμένου να επιλυθεί άμεσα το ζήτημα (με μία σύσταση ή και επίπληξη). Κάθε δασκάλα, ως εκπαιδευτικός, οφείλει να είναι προσιτή και διαθέσιμη, σε καθορισμένες ημέρες και ώρες ακρόασης των γονέων. Ειδικότερα, όπως προβλέπεται ρητά και στην Απόφαση του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων
Φ/353/1/324/105657/Δ1/08-10-2002 ΥΠ.Ε.Π.Θ. ΦΕΚ 1340 τ.Β΄16-10-2002 «Καθορισμός των ειδικότερων καθηκόντων και αρμοδιοτήτων των προϊσταμένων των περιφερειακών υπηρεσιών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, των διευθυντών και υποδιευθυντών των σχολικών μονάδων και ΣΕΚ και των συλλόγων των διδασκόντων», το άρθρο 36 παρ. 4,9,13,16 ορίζει, μεταξύ των κύριων καθηκόντων των διδασκόντων, την υποχρέωση να συνεργάζονται  με τους μαθητές, σεβόμενοι την προσωπικότητά τους, να καλλιεργούν και να εμπνέουν σ’ αυτούς, κυρίως με το παράδειγμα τους, δημοκρατική συμπεριφορά. Επίσης, οφείλουν να μεριμνούν για την δημιουργία κλίματος αρμονικής συνεργασίας και αμφίδρομης επικοινωνίας με τους γονείς και κηδεμόνες των μαθητών, ενημερώνοντάς τους για τη διαγωγή και την επίδοση των παιδιών τους. Συγχρόνως, οι δάσκαλοι πρέπει να προβαίνουν σε κατάλληλες παιδαγωγικές ενέργειες, ώστε να αντιμετωπισθούν ενδεχόμενα προβλήματα, και σε συνδυασμό με την συνεργασία τους με τον Διευθυντή, να διευθετούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο οποιαδήποτε ζητήματα που τυχόν ανακύπτουν με αφορμή την σχέση εκπαιδευτικού-μαθητή.
Σε περίπτωση που οι ανωτέρω προσπάθειες σας για άμεση διευθέτηση του προβλήματος αποβούν άκαρπες, σας συνιστούμε να απευθυνθείτε, σε πρώτη φάση, στον, αρμόδιο για την επίλυση πάσης φύσης εκπαιδευτικών θεμάτων, Προϊστάμενο της περιοχής σας, διαφορετικά στον Προϊστάμενο Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του Νομού σας, προκειμένου να θίξετε το ζήτημα και να σας κατευθύνει στην αναζήτηση αποτελεσματικού τρόπου εξομάλυνσης της ήδη τεταμένης υφιστάμενης κατάστασης. Ο τελευταίος θα κρίνει, συνεκτιμώντας φυσικά το σύνολο των πραγματικών περιστατικών, αν προκύπτει ή όχι τυχόν ανάγκη απλής επίπληξης ή και κίνησης πειθαρχικής διαδικασίας σε βάρος της δασκάλας. Απαραίτητη, βέβαια, προϋπόθεση είναι να στοιχειοθετείται πειθαρχικό παράπτωμα.
 Ειρήνη Καψάλη

Δικηγόρος
Βασιλέως Ηρακλείου 25
Θεσσαλονίκη Τ.Κ. 54624
Τηλέφωνο: 2310-225738
Web: http://ekapsali.gr/

 Μπορείς κι εσύ να υποβάλλεις το ερώτημά σου, στους ειδικούς του Singleparent.gr εδώ ενώ καλό είναι προηγουμένως να ρίξεις μια ματιά στο νέο μας ευρετήριο εδώ, γιατί υπάρχει πιθανότητα να έχει ήδη απαντηθεί!