Πώς να ξεπεράσετε τη μοναξιά

0

Η μοναξιά είναι ένα συναίσθημα που ριζώνει βαθιά μέσα μας και πολλές φορές, δεν έχει καμία σχέση με το αν βρίσκονται άλλοι άνθρωποι γύρω μας ή όχι. Ίσως και η δική σας καθημερινότητα να επισκιάζεται από το κενό που νιώθετε μέσα σας το οποίο μπορεί να σας δίνει παράλληλα και ένα αίσθημα ότι δεν αξίζετε ως άνθρωποι ή ότι δεν έχετε καμία ελπίδα. Ωστόσο, αυτά που αισθάνεστε μπορούν να αλλάξουν και με ορισμένους τρόπους να απαλυνθούν.

Οι τρόποι με τους οποίους μπορείτε να ξεπεράσετε τη μοναξιά είναι η επίγνωση, η αποδοχή και η συμπόνοια και αυτό το τρίπτυχο, λειτουργεί ως εξής:

Επίγνωση: Επιλέξτε να φέρετε την επίγνωση στις εμπειρίες σας. Δώστε προσοχή στο πώς νιώθει το σώμα σας, πόσο βαρύ το αισθάνεστε, στον κόμπο στο λαιμό ή στο κενό που έχετε στο στήθος. Εάν νιώσετε τη λύπη βαθιά μέσα σας, θα επιτρέψετε στον εαυτό σας να κλάψει και να ξεσπάσει.

Αποδοχή: Πολλοί άνθρωποι ενστικτωδώς, προσπαθούν να ξεφύγουν από τη μοναξιά με το να κρύβονται από τον ίδιο τους τον εαυτό και να απασχολούνται με άλλα πράγματα όπως το να βλέπουν τηλεόραση, να κοιμούνται ή να παίζουν βιντεοπαιχνίδια. Άλλες φορές επιδιώκουν να κάνουν δουλειές ή να αναλαμβάνουν περισσότερες ευθύνες, προσπαθώντας έτσι να είναι διαρκώς απασχολημένοι. Δυστυχώς όμως, τίποτα απ’ όλα αυτά δεν έχει αποτέλεσμα διότι ο πόνος του κενού που νιώθει ένας άνθρωπος που υποφέρει από μοναξιά, καταφέρνει και «τρυπώνει» σε κάθε δραστηριότητα που γίνεται μηχανικά και σε κάθε σώμα που λειτουργεί «μουδιασμένα».

Μερικές φορές οι άνθρωποι προσπαθούν να ξεφύγουν από τον πόνο, ρίχνοντας το φταίξιμο στους ίδιους. Κρίνουν τον εαυτό τους ως ανάξιους της συντροφικότητας και των άλλων ανθρώπων στη ζωή τους. Βλέπουν όλα τα ελαττώματα και τα λάθη τους και εξαιτίας τους, μειώνουν τη προσωπικότητά τους. Πολύ συχνά η ασυναίσθητη ελπίδα τους είναι ότι αν μπορούσαν να ορίσουν τι δεν πάει καλά με εκείνους, θα μπορούσαν να σταματήσουν και να υποφέρουν ή ότι αν δεν μπορούν να απομακρύνουν τη μοναξιά, τουλάχιστον μπορούν να καταλάβουν το λόγο. Όμως στο τέλος, καταλήγουν να νιώθουν χειρότερα για τις αποτυχημένες τους προσπάθειες.

Σε αντίθεση με τα παραπάνω, καλό είναι να επιλέξετε να έχετε αυτό το συναίσθημα. Αναγνωρίστε τη μοναξιά σας και επιλέξτε να συνεχίσετε να έχετε την επίγνωση αυτής.

Συμπόνοια: Εξασκηθείτε στο να θυμίζετε στον εαυτό σας ότι και οι άλλοι νιώθουν μοναξιά. Είναι μέρος της ζωής, οι άνθρωποι να βιώνουν παρόμοιες ή ίδιες καταστάσεις και συναισθήματα κι έτσι όπως μπορείτε να δείξετε συμπόνοια για κάποιον που νιώθει μοναξιά, έτσι κι εσείς αξίζετε το ίδιο. Επιλέξτε να δείτε τον εαυτό σας με επιείκεια, σαν να ήσασταν κάποιος άλλος, και πείτε στον εαυτό σας που είναι λυπηρό να νιώθετε έτσι.

Εάν έχετε υποστηρικτικούς ανθρώπους στον κύκλο σας, προσεγγίστε τους. Πάρτε βαθιά ανάσα, σηκώστε το τηλέφωνο και επικοινωνήστε μαζί τους. Ζητήστε τους τη βοήθειά τους, με οποιαδήποτε μορφή και επιτρέψτε στον εαυτό σας, να συνδεθεί αληθινά με τους άλλους ώστε να τους βοηθήσετε να σας βοηθήσουν και να νιώσετε πιο δυνατοί συναισθηματικά και σίγουρα λιγότερο μόνοι.

Όσο παράξενο κι αν σας φανεί, η μοναξιά έχει κάποια οφέλη, που σημαίνει ότι ίσως και να μην θέλετε να την ξεπεράσετε τελικά. Η μοναξιά σας, μπορεί να είναι ένα βασικό σημάδι ότι οι σχέσεις σας δεν είναι τόσο συναισθηματικά στενές ή τόσο υποστηρικτικές, όσο θα θέλατε. Επομένως η μοναξιά, σας προσφέρει την ευκαιρία να εντοπίσετε το πρόβλημα και να το διορθώσετε!

Όσο επεξεργάζεστε τις παραπάνω ιδέες στο μυαλό σας, έχετε στο νού σας αυτό: Το άτομο που είστε τώρα, πονάει και ο πόνος που νιώθει είναι ανθρώπινος, όσο κι αν θεωρεί ότι διαφέρει από τον υπόλοιπο κόσμο με τον οποίο, αδυνατεί να συνδεθεί. Όσο λυπηρό κι αν είναι να βλέπετε άλλους ανθρώπους να παλεύουν με τη μοναξιά, το ίδιο λυπηρό είναι και για εσάς. Αποδεχτείτε και νιώστε τη μοναξιά σας και ύστερα νιώστε συμπόνοια για τον εαυτό σας. Αυτό θα σας βοηθήσει να μειώσετε τον πόνο, να ανοιχτείτε στους άλλους και να κάνετε όλα τα απαραίτητα βήματα για να τους προσεγγίσετε και να ενωθείτε μαζί τους. Όπως εσείς, υπάρχουν κι άλλοι εκεί έξω, που ανυπομονούν να ενωθούν μαζί σας!

Leslie Becker-Phelps, Ph.D. 
Κλινική Ψυχολόγος 
Πηγή: psychologytoday.com