Θάνατος στη γραφειοκρατία σε 6 βήματα

0

Όσο και να θέλουμε να ξεπεράσετε το πένθος σας και να προχωρήσετε, δυστυχώς με την τεράστια γραφειοκρατία στην Ελλάδα κάτι τέτοιο δεν είναι και τόσο εφικτό. Υπηρεσίες ασύνδετες μεταξύ τους, μια χαρτοποιία δικαιολογητικά και πάλι δεν κάνεις τη δουλειά σου, υπάλληλοι –συνήθως- άσχετοι και αγενείς και πολίτες σε πρόθυρα νευρικής κρίσης . Για να καταλάβετε τι εννοούμε, μπορείτε να διαβάσετε εδώ όλα τα τυπικά βήματα που πρέπει να κάνετε σε περίπτωση που χάσατε τον άνθρωπό σας και δεν μένει παρά να σας ευχηθούμε… κουράγιο!

Βήμα 1: Δήλωση θανάτου

Ο θάνατος δηλώνεται στο Ληξιαρχείο του τόπου θανάτου ή ενταφιασμού, εντός 24 ωρών από το γεγονός (με εξαίρεση την περίπτωση που ο θάνατος συμβεί κατά τη διάρκεια ταξιδιού με σιδηρόδρομο, αυτοκίνητο ή αεροσκάφος, οπότε και η δήλωση γίνεται στο ληξίαρχο του τόπου αποβίβασης).

Σε περίπτωση που δεν προσέλθετε εντός 24 ωρών, δηλώνεται με εισαγγελική έγκριση εάν ο νεκρός έχει ενταφιαστεί από την 24η ώρα μέχρι την 30η ημέρα ενώ μετά το πέρας των 30 ημερών δηλώνεται με δικαστική απόφαση. Τη δήλωση μπορούν και έχουν δικαίωμα να την κάνουν οι πλησιέστεροι συγγενείς του θανόντος, κάθε τρίτος που παρευρέθηκε στον θάνατο, ο εργολάβος του γραφείου κηδειών ή υπάλληλος του γραφείου.

Για την έκδοση ληξιαρχικής πράξης θανάτου, χρειάζεστε:

  • Για θάνατο σε οικία: Ιατρικό πιστοποιητικό θανάτου, νόμιμα θεωρημένο για το γνήσιο της υπογραφής του Ιδιώτη Ιατρού που βεβαιώνει το θάνατο από το Αστυνομικό Τμήμα ή άλλη Δημόσια Αρχή ή τον Ιατρικό Σύλλογο.
  • Για θάνατο σε νοσοκομείο, κλινική ή άλλο ίδρυμα: Ιατρικό πιστοποιητικό θανάτου από το νοσηλεύσαντα ιατρό, νόμιμα θεωρημένο από την Διεύθυνση ή Γραμματεία του ιδρύματος και ελλείψει αυτού από ιατροδικαστή ή τον ιατρό πραγματογνώμονα που όρισε η αστυνομική ή δικαστική αρχή. Στο πιστοποιητικό πρέπει να αναφέρονται και όλα τα στοιχεία της αστικής κατάστασης του θανόντος.
  • Η Αστυνομική ταυτότητα του θανόντος ή της θανούσης. Εάν δεν την βρίσκετε ή την έχετε χάσει, μία υπεύθυνη δήλωση του Ν. 1599/86 από πρόσωπο Α’ βαθμού συγγένειας.
  • Η Αστυνομική ταυτότητα του προσώπου που δηλώνει τον θάνατο.

Σημαντικό Tip 1: Μόλις η ληξιαρχική πράξη εκδοθεί και την λάβετε, ζητήστε και επικυρώστε 10-15 αντίγραφα. Πιστέψτε μας, στην πορεία θα σας χρειαστούν όλα μπορεί και περισσότερα!
Σημαντικό Tip 2: Η έκδοση ληξιαρχικής πράξης θανάτου, εκτός του ότι θα τη χρειαστείτε σε οποιαδήποτε συναλλαγή με ταμεία εφορίες κλπ., χρησιμεύει στο να εκδοθεί με τη σειρά της η άδεια ταφής. Τέλος, με τη ληξιαρχική πράξη θανάτου ο θανών/η θανούσα, διαγράφεται από το δημοτολόγιο αυτόματα χωρίς να πρέπει να κινήσετε εσείς περαιτέρω διαδικασίες.

Βήμα 2: Έκδοση άδειας ταφής

Εδώ εσείς δεν χρειάζεται να κάνετε κάτι, αρκεί να έχετε αιτηθεί την έκδοση ληξιαρχικής πράξης θανάτου. Η άδεια ταφής εκδίδεται από τον δήμαρχο του τόπου όπου συνέβη ο θάνατος εφόσον η υπηρεσία του ληξιαρχείου βεβαιώσει τον δήμαρχο ότι έχει συνταχθεί η ληξιαρχική πράξη θανάτου. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις, ο Δήμαρχος χορηγεί βεβαίωση για άδεια ταφής χωρίς πιστοποίηση του από το ληξιαρχείο. Στην περίπτωση αυτή, ο Δήμαρχος δηλώνει εγγράφως μέσα σε 2 ημέρες το θάνατο στο Ληξίαρχο, για την σύνταξη της οικείας Ληξιαρχικής Πράξης θανάτου.

Βήμα 3: Αίτηση και λήψη εξόδων κηδείας

Η κηδεία έχει γίνει, ο κόσμος σας έχει συλληπηθεί και τώρα πρέπει να πάρετε  τα έξοδα κηδείας ανάλογα με το ταμείο στο οποίο ήταν ασφαλισμένος ο θανών ή η θανούσα. Ο ΕΟΠΥΥ με ανακοίνωσή του στις 14/02/2012 (πηγή: http://www.palo.gr/cluster/articles/ygeia/706/?clid=4202323 ) ενημέρωσε  τους ασφαλισμένους ότι η κάλυψη των εξόδων κηδείας παραμένει στην αρμοδιότητα των ασφαλιστικών ταμείων (ΙΚΑ, ΟΑΕΕ, ΟΠΑΔ, ΙΚΑ κλπ.) στα οποία είναι ενταγμένοι. Επομένως, ανάλογα με το ταμείο στο οποίο ανήκετε, χρειάζεστε και τα ανάλογα δικαιολογητικά. Μεταβείτε σε αυτό το άρθρο, για να δείτε τα δικαιολογητικά που χρειάζεστε αλλά και το ποσό που θα εισπράξετε, ανάλογα με το ταμείο του θανόντα ή της θανούσης.
Σημαντικό tip: Το τιμολόγιο που θα σας δώσουν από το γραφείο κηδειών, πρέπει να εκδοθεί στα στοιχεία του ατόμου που θα αιτηθεί να λάβει τα έξοδα κηδείας. Ωστόσο αρκετά γραφεία –με μία εξουσιοδότηση δική σας-αναλαμβάνουν εκείνα να εισπράξουν τα έξοδα από το ταμείο του θανόντα, αφαιρώντας το ποσό αυτό από το συνολικό κόστος ταφής. Εκτός όμως από την εξουσιοδότηση, θα πρέπει να τους δώσετε και όλα τα δικαιολογητικά που θα δίνατε εσείς απευθείας στο ασφαλιστικό ταμείο αλλά με αυτόν τον τρόπο, θα γλιτώσετε από την πολύωρη αναμονή στην ουρά και την ταλαιπωρία.

Βήμα 4: Έκδοση πιστοποιητικού πλησιέστερων συγγενών από το Πρωτοδικείο και πιστοποιητικού από το ειρηνοδικείο της περιοχής σας περί δημοσίευσης ή μη, διαθήκης (απαραίτητα για τη δήλωση του θανάτου στην εφορία).

Προκειμένου να δηλώσετε τον θάνατο στην εφορία, θα πρέπει προηγουμένως να εκδώσετε πιστοποιητικό πλησιέστερων συγγενών καθώς και πιστοποιητικό από το Πρωτοδικείο περί μη δημοσίευσης διαθήκης. Μεταβείτε σε αυτό το άρθρο προκειμένου να δείτε τι χρειάζεστε για να εκδώσετε τα συγκεκριμένα πιστοποιητικά ώστε να μην πάτε άδικα και φύγετε βρίζοντας.
Σημαντικό Tip 1: Μόλις εκδοθεί  το πιστοποιητικό πλησιέστερων συγγενών  ζητήστε και επικυρώστε 5-10 αντίγραφα. Πιστέψτε μας, στην πορεία θα σας χρειαστούν και αυτά.

Βήμα 5: Δήλωση του θανάτου στην εφορία (προκειμένου να γίνει μεταβολή στοιχείων και να λάβετε κλειδάριθμο με τον οποίο θα κάνετε από δω και στο εξής, την ατομική φορολογική σας δήλωση).

Για να δηλώσετε τον θάνατο του ανθρώπου σας, στην εφορία θα πρέπει να προσκομίσετε τα εξής δικαιολογητικά:

1.Ληξιαρχικη πράξη θανάτου
2. Πιστοποιητικό μη λύσης γάμου
3.Πιστοποιητικο πλησιέστερων συγγενών από Πρωτοδικείο
4.Αντίγραφο διαθήκης ή πιστοποιητικό από ειρηνοδικείο περί δημοσίευσης ή μη διαθήκης
5. Δύο έντυπα Μ1 ( Ένα με συμπληρωμένα τα στοιχεία του αποβιώσαντος και ένα με συμπληρωμένα τα στοιχεία του επιζώντος).
6. Έντυπο Μ7 (Στοιχεία κληρονόμων με όλα τα Α.Φ.Μ.)

Περισσότερες και πιο αναλυτικές πληροφορίες για τη δήλωση του θανάτου στην εφορία, μπορείτε να δείτε σε αυτό άρθρο.

Βήμα 6: Αποδοχή-αποποίηση κληρονομιάς (η οποία πρέπει να γίνει πρίν τη δήλωση του θανάτου, στην εφορία).
Αφού συμβουλευτείτε λογιστή και δικηγόρο για το αν σας συμφέρει να αποδεχτείτε ή να αποποιηθείτε την κληρονομιά του θανόντος, κάνετε τα εξής:

Σε περίπτωση που επιθυμείτε να αποδεχθείτε την κληρονομιά
Η αποδοχή κληρονομίας συντάσσεται υποχρεωτικά με συμβολαιογραφικό έγγραφο, το οποίο στη συνέχεια μεταγράφεται στο αρμόδιο Υποθηκοφυλακείο ή καταχωρείται στο αρμόδιο Κτηματολογικό Γραφείο. Επομένως θα πρέπει να απευθυνθείτε σε κάποιο συμβολαιογράφο προκειμένου να κινήσετε τη διαδικασία.

Σε περίπτωση που επιθυμείτε να αποποιηθείτε (δηλαδή, να μην δεχθείτε) την κληρονομιά
Ο κληρονόμος έχει προθεσμία τεσσάρων (4) μηνών για να αποποιηθεί την κληρονομιά, η δε προθεσμία αυτή αρχίζει από το θάνατο του κληρονομούμενου ή από τη δημοσίευση της διαθήκης του. Αν ο κληρονομούμενος είχε την τελευταία του κατοικία στο εξωτερικό ή αν ο κληρονόμος διέμενε στο εξωτερικό, όταν κατέστη κληρονόμος, η προθεσμία αποποίησης είναι ένα (1) έτος από το θάνατο του κληρονομούμενου ή από τη δημοσίευση της διαθήκης του. Η δήλωση αποποίησης γίνεται στη γραμματεία του αρμόδιου Πρωτοδικείου, ( στην περιφέρεια του οποίου δηλαδή είχε την κατοικία του ή τη διαμονή του ο κληρονομούμενος κατά το χρόνο του θανάτου του). Αν παρέλθουν οι ανωτέρω προθεσμίες χωρίς να γίνει αποποίηση, τότε θεωρείται ότι η κληρονομιά έχει γίνει αποδεκτή σιωπηρά από τους κληρονόμους.

Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την αποδοχή και την αποποίηση κληρονομιάς, μπορείτε να δείτε στο ευρετήριο απαντήσεων εδώ στη κατηγορία «Χηρεία».

Λόγω της συνεχούς αλλαγής των νόμων, όλες οι παραπάνω πληροφορίες ή μέρος τους, ενδέχεται τη στιγμή που τις διαβάζετε να έχουν αλλάξει. Από την πλευρά μας θα προσπαθούμε να ενημερώνουμε ανά τακτά χρονικά διαστήματα, ωστόσο αν πέσει κάποια παράλειψη στην αντίληψή σας, μπορείτε να μας στείλετε το email σας στο info@singleparent.gr, προκειμένου να κάνουμε τις σχετικές αλλαγές. Σας ευχαριστούμε !