fbpx

Οι σχολικές εργασίες στο σπίτι δεν ωφελούν ιδιαίτερα τα μικρά παιδιά

| 2 Μαρτίου 2018
ADVERTISEMENT

Πολλοί γονείς έκπληκτοι βλέπουν καθημερινά να βγαίνουν φωτοτυπίες, τετράδια και εργασίες από τις τσάντες των παιδιών τους και απορούν πότε θα προλάβουν να τα κάνουν όλα αυτά.  Άντε τώρα να βάλεις ένα εξάχρονο να κάνει τόσα πολλά μέσα σε ένα απόγευμα και αυτό κουτσουρεμένο λόγω άλλων εξωσχολικών δραστηριοτήτων. Ο εφιάλτης του γονιού!

Όσο κι αν παραπονιούνται, θεωρείται καλή για το παιδί και το μυαλό του λίγη εξάσκηση παραπάνω στο σπίτι. Δυστυχώς όμως, λίγα στοιχεία υπάρχουν, που να υποδηλώνουν ότι οι εργασίες στο σπίτι δεν είναι παρά μια ταλαιπωρία και μόνο, ειδικά όταν έχουν ανατεθεί σε μικρά παιδιά.


ADVERTISEMENT

Τα ευρήματα μιας τελευταίας μελέτης είναι αδιαμφισβήτητα για καλή τύχη των γονέων και των παιδιών. Δεν υπάρχει κανένα όφελος στο λεγόμενο «homework», τουλάχιστον για το Δημοτικό.

Ποιος θέλει να φορτώνει έτσι μικρά παιδιά και γιατί; Η απάντηση έχει να κάνει με τις ιδέες γύρω από την εκπαίδευση, που δεν έχουν καμία σχέση με τις επιταγές της αναπτυξιακής ψυχολογίας.

Οι εκπαιδευτικοί μπερδεύουν την εργασία με την αυστηρότητα, κάτι που δεν συμβαίνει στα ιδιωτικά σχολεία, ούτε στις πιο «πλούσιες» περιοχές, όπου οι δάσκαλοι υπερηφανεύονται για τα κατορθώματά τους και την προσέγγισή τους. Αυτά τα σχολεία βάζουν μεν εργασίες για το σπίτι, περιορισμένες όμως, μόνο για να αποδείξουν ότι η αποτελεσματικότητα του σχολείου συνάδει με την επιτυχία των μαθητών. Στις άλλες περιοχές, δάσκαλοι και μαθητές είναι θύματα «εκπαιδευτικών δεισιδαιμονιών» (αν δεν κάνεις δηλαδή εργασίες από το σπίτι, δεν προχωράς).

Στην πραγματικότητα, τα δεδομένα δείχνουν ότι οι εργασίες για το σπίτι σε παιδιά Δημοτικού δεν έχουν καμία επίδραση στην απόδοσή τους και την πρόοδό τους. Οι μελέτες, που υποστηρίζουν ότι οι εργασίες έχουν θετικές συνέπειες μπορούν να αποδείξουν μόνο συσχετισμό και όχι αιτιώδη συνάφεια. Αυτό συμβαίνει επειδή είναι εξαιρετικά δύσκολο να ελεγχθούν όλες οι άλλες μεταβλητές, που μπορούν να οδηγήσουν σε καλύτερα εκπαιδευτικά αποτελέσματα, συμπεριλαμβανομένων των παραγόντων, όπως η ποιότητα των εκπαιδευτικών, η συμμετοχή των γονέων, η διάρκεια του βραδινού ύπνου ενός παιδιού, η σωστή διατροφή και η οικονομική κατάσταση.


ADVERTISEMENT

Ναι, υπάρχει έρευνα, που υποδηλώνει ότι οι εργασίες στο σπίτι μπορεί να έχουν αρνητικές επιπτώσεις. Προκαλούν μεγάλο άγχος στους γονείς και συμβάλλουν στο αν το παιδί αγαπήσει ή όχι το σχολείο. Επηρεάζει μέχρι και τις σχέσεις ανάμεσα σε γονείς-παιδιά. Δεν κάνει τη μάθηση διασκεδαστική. Εργασίες θα έπρεπε να γίνονται μόνο κατά τις σχολικές ώρες.

Η εξάσκηση από την άλλη είναι σίγουρα απαραίτητη για την εκμάθηση, αρκεί να μην ολοκληρώνεται μέσω φύλλων εργασίας και ολόκληρων πακέτων για το σπίτι. Οι δεξιότητές τους μπορούν να αναπτύσσονται εντός της τάξης και τον υπόλοιπο χρόνο τους τα παιδιά να παίζουν. Και το παιχνίδι είναι μια μορφή εκμάθησης, π.χ. παίζοντας επιτραπέζια μαθαίνεις μαθηματικά, μαθαίνεις για το διάστημα, μαθαίνεις για χίλια δυο πράγματα. Ακόμα και τα τρενάκια και τα Legos αποτελούν σημαντικές μορφές εκμάθησης και εξάσκησης. Ακόμα, βοηθάει πολύ και η αλληλεπίδραση με τα άλλα παιδιά.

Αν υπάρχει κάποια δραστηριότητα, που οι ερευνητές πιστεύουν ότι οι γονείς και τα παιδιά πρέπει να κάνουν στο σπίτι, αυτή είναι η ανάγνωση.

“Δεν υπάρχει σχεδόν τίποτα πιο σημαντικό από το διάβασμα. Είναι η καλύτερη χρονικά εποχή, για να μάθει ένα παιδί τί σημαίνει ολοκληρωμένη αφήγηση, να μάθει καινούργιες λέξεις και να εξελίξει το λόγο του. Τα παιδάκια του Δημοτικού έχουν μυαλό σφουγγάρι”, σύμφωνα με τους παιδοψυχολόγους.

Είναι σημαντικό ότι το διάβασμα στο σπίτι κερδίζει έδαφος παγκοσμίως και είναι κάτι, που και οι δάσκαλοι στα Δημοτικά παροτρύνουν τους γονείς να κάνουν, αντί για σχολικές εργασίες στο σπίτι. Οι δάσκαλοι επιμένουν ότι θέλει επιμονή.

Εξάλλου από το διάβασμα εξωσχολικών βιβλίων πιο πολλά μαθήματα παίρνεις: ευθύνη, καλοσύνη, εντιμότητα, δικαιοσύνη. Ίσως αυτό είδαν και η δάσκαλοι και αποφάσισαν να κάνουν ένα βήμα πίσω όσον αφορά στο φόρτωμα των παιδιών με φωτοτυπίες και εξτρά ασκήσεις για το σπίτι.

Όλα απαιτούν μια ισορροπία. Αν θες το παιδί σου να πάρει μαθήματα ζωής και να μάθει μέσα από την καθημερινότητα, δώστου του κάποια δουλειά να κάνει στο σπίτι. Το χειρότερο, που μπορείς να κάνεις σήμερα είναι να βάλεις το παιδί σου να κάθεται τη στιγμή, που πρέπει να κινείται και να κινείται τη στιγμή, που πρέπει να κάθεται.

Πηγή: huffingtonpost.com

Σχόλια

Σχετικά Άρθρα

ΟΙ ΕΙΔΙΚΟΙ

ΣΑΣ ΑΠΑΝΤΟΥΝ