fbpx

Διαζύγιο: Ποιο είναι το ιδανικό πλάνο επικοινωνίας με το παιδί, ανάλογα με την ηλικία του

| 10 Νοεμβρίου 2021
ADVERTISEMENT

Ένα πλάνο επικοινωνίας καθορίζει τις μέρες και τις ώρες πού ένα παιδί θα περνά με τον εκάστοτε γονέα μετά το διαζύγιο. Το κάθε κράτος και η κάθε νομοθεσία έχετε δώσει και διαφορετικό όνομα, όπως για παράδειγμα χρονοδιάγραμμα γονικής μέριμνας ή πρόγραμμα επισκέψεων και πρόσβασης αλλά σε γενικές γραμμές η έκφραση «πλάνο επικοινωνίας» είναι και η πιο εύστοχη.

Οι γονείς μπορούν εκείνοι να αποφασίσουν μόνοι τους το πρόγραμμα των επισκέψεων ή να αφήσουν το δικαστήριο να το κάνει. Στη δεύτερη περίπτωση είναι σύνηθες το δικαστήριο να ζητά από τον κάθε γονέα να προτείνει εκείνος το πρόγραμμα που πιστεύει ότι θα λειτουργήσει καλύτερα.


ADVERTISEMENT

Το πρόγραμμα απαιτείται να είναι καθημερινό και να υπάρχει σαφής πρόβλεψη για τις καλοκαιρινές διακοπές, τις αργίες και κάθε μέρα του χρόνου.

Ένα πρώην ζευγάρι μπορεί να έχει την αποκλειστική ή την από κοινού επιμέλεια (συνεπιμέλεια). Η αποκλειστική επιμέλεια ορίζει το παιδί να ζει κυρίως με τον ένα γονέα και να επισκέπτεται τον άλλον, ενώ η από κοινού επιμέλεια ή αλλιώς συνεπιμέλεια δίνει και στους δύο γονείς ικανοποιητικό και ποιοτικό χρόνο με το παιδί τους.

Λάβετε υπόψιν σας ότι το χρονικό διάστημα που θα έχει κάθε γονέας με το παιδί του μπορεί να καθορίσει και το ύψος της διατροφής που θα λαμβάνει ή θα πληρώνει αντίστοιχα.


ADVERTISEMENT

Υπάρχουν πολλά και διαφορετικά πλάνα επικοινωνίας και τρόποι να τα προσαρμόσετε στην οικογένειά σας. Οι παρακάτω είναι μόνο μερικοί από τους παράγοντες που πρέπει να λάβετε υπόψιν για να δημιουργήσετε ένα σωστό πλάνο επικοινωνίας.

Το πρόγραμμα πρέπει να ταιριάζει στην ηλικία, τις ικανότητες και τις ανάγκες του παιδιού σας:

Νεογέννητα και βρέφη (0-18 μηνών)

Σε αυτό το στάδιο η εξοικείωση και η άνεση είναι κάτι πολύ σημαντικό. Το παιδί πρέπει να περνά χρόνο και με τους δύο γονείς, αλλά περισσότερο με τον κύριο φροντιστή του.

Τα κατάλληλα προγράμματα επισκέψεων για ένα νεογέννητο αφορούν κυρίως ημερήσιες επισκέψεις, εννοώντας ότι ο γονέας που δεν είναι ο κύριος φροντιστής του μωρού θα μπορούσε να κάνει δύο ώρες επίσκεψης κάθε εβδομάδα. Καθώς το μωρό μεγαλώνει και αρχίζει σιγά-σιγά να τρέφεται με στερεές τροφές, άρα θα κοιμάται και λιγότερο, οι επισκέψεις μπορούν να γίνουν πιο συχνές και μεγαλύτερης διάρκειας.

Σε αυτό το στάδιο καλό θα ήταν να αποφύγετε τις νυχτερινές επισκέψεις ή τις διανυκτερεύσεις στο άλλο σπίτι καθώς μπορεί να διαταράξουν το πρόγραμμα σίτισης και ύπνου του μωρού.

Νήπια (19 μηνών – 3 ετών)

Τα νήπια προσαρμόζονται καλύτερα σε πλάνα επικοινωνίας που είναι προβλέψιμα, για να το πούμε πιο σωστά, επαναλαμβανόμενα. Δένονται με τον κάθε γονέα χωριστά, επομένως πρέπει να μπορούν να περνούν συχνά χρόνο μαζί τους.

Μία επιλογή είναι να δώσετε σε κάθε γονέα μερικές διανυκτερεύσεις τις καθημερινές και να χωρίσετε το Σαββατοκύριακο. Το πρόγραμμα επισκέψεων τύπου 2-2-3 προβλέπει το παιδί να μένει με τον ένα γονέα για δύο μέρες, δύο μέρες με τον άλλο και μετά να επιστρέφει στον πρώτο γονέα για τις τρεις τελευταίες.

Παιδιά σχολικής ηλικίας 4-12 ετών

Σε αυτήν την ηλικία οι σχολικές εργασίες και οι εξωσχολικές δραστηριότητες αποτελούν σημαντικό παράγοντα. Το πρόγραμμα πρέπει να καλύπτει τις ανάγκες του παιδιού δίνοντας παράλληλα στους γονείς χρόνο να δεθούν με το παιδί και να το βοηθήσουν όπου χρειάζεται.

Σκεφτείτε το πρόγραμμα 2-2-5-5 όπου το παιδί θα είναι δύο μέρες με τον ένα γονέα, μετά δύο μέρες με τον άλλον, μετά πέντε μέρες με τον πρώτο γονέα και πέντε μέρες με το δεύτερο. Με αυτόν τον τρόπο τα παιδιά δεν θα χρειάζεται να ανησυχούν για συνεχείς μετακινήσεις ή τις συχνές αλλαγές σπιτιού και κατά τη διάρκεια της σχολικής εβδομάδας θα μπορούν να επικεντρωθούν στο σχολείο και τις άλλες δραστηριότητές τους. Επίσης με το συγκεκριμένο πρόγραμμα τα σαββατοκύριακα εναλλάσσονται και οι γονείς απολαμβάνουν αρκετό ελεύθερο χρόνο με τα παιδιά τους.

Έφηβοι (13-18 ετών)

Οι έφηβοι είναι πιο ανεξάρτητοι επομένως αντέχουν να ζήσουν μακριά από τον κάθε γονιό μεγαλύτερα χρονικά διαστήματα. Εξάλλου εκτός από το σχολείο και τις λοιπές δραστηριότητές τους, θα έχουν τις δικές τους ασχολίες και τις δικές σου δουλειές.

Ένα καλό πλάνο επικοινωνίας για τη συγκεκριμένη ηλικιακή ομάδα είναι το πρόγραμμα εναλλασσόμενων εβδομάδων (7-7) αλλά και το πρόγραμμα δύο εβδομάδων κατά το οποίο το παιδί αλλάζει σπίτι κάθε δύο εβδομάδες.

Εάν ζείτε σε μεγάλη απόσταση από τον άλλο γονέα σκεφτείτε ένα πρόγραμμα που δεν απαιτεί τη συχνή μετακίνηση του παιδιού.

Ένα πρόγραμμα που θα μπορούσε να λειτουργήσει είναι αυτό του κάθε Σαββατοκύριακου, όταν το παιδί μένει με τον ένα γονέα τις καθημερινές και με τον άλλο τα σαββατοκύριακα.

Εάν ο γονέας που δεν έχει την επιμέλεια θέλει περισσότερο χρόνο σκεφτείτε να προγραμματίσετε το χρόνο του το πρώτο, το τρίτο και το πέμπτο Σαββατοκύριακο κάθε μήνα (εάν δεν υπάρχει 5ο Σαββατοκύριακο, θα έχει απλώς το πρώτο και το τρίτο). Σε αυτή την περίπτωση μπορείτε επίσης να επιτρέψετε στο παιδί σας να περάσει όλο του το καλοκαίρι με το γονέα που είναι μακριά.

Εάν δεν είναι ασφαλές για το παιδί να μείνει μόνο με τον έναν από τους γονείς του τότε θα μπορούσε να βοηθήσει η εποπτευόμενη επίσκεψη. Αυτό προϋποθέτει την ύπαρξη ενός τρίτου, ουδέτερου ατόμου που θα παρακολουθεί κάθε επίσκεψη ή οι επισκέψεις να πραγματοποιούνται σε εγκαταστάσεις όπου θα μπορεί να παρακολουθεί και να ελέγχει ένας επαγγελματίας.

Ο επαγγελματικός παράγοντας παίζει επίσης πολύ σημαντικό ρόλο. Για παράδειγμα εάν ο ένας γονέας είναι στρατιωτικός και έχει συνεχείς μεταθέσεις μπορείτε να «πλάσετε» ένα πρόγραμμα κατάλληλο για την περίπτωση αυτή, κατά την οποία το παιδί θα μπορεί να περνά χρόνο με την οικογένειά του πατέρα του αντί με τον ίδιο τον πατέρα.

Πολλά παιδιά περνούν χρόνο με άλλα μέλη της οικογένειας ή πηγαίνουν στον παιδικό σταθμό. Θα πρέπει να λάβετε σοβαρά υπόψιν σας τον χρόνο που θα περνά το παιδί με άλλα άτομα εκτός από τους γονείς του ώστε να κάνετε έναν υπολογισμό του ακριβή χρόνου που αντιστοιχεί σε σας.

Πηγή: divorcemag.com

Σχόλια

Σχετικά Άρθρα

ΟΙ ΕΙΔΙΚΟΙ

ΣΑΣ ΑΠΑΝΤΟΥΝ