Σημάδια ότι χρειάζεστε ψυχολογική υποστήριξη

0

Όλοι βιώνουμε περιόδους στρες, λύπης, θλίψης και συγκρούσεων επομένως, όταν νιώθετε καταρρακωμένοι είναι δύσκολο να αναγνωρίσετε αν είναι κάτι παροδικό ή πράγματι χρειάζεστε τη συμβουλή ενός ειδικού. Η αλήθεια είναι βέβαια ότι οι άνθρωποι που έχουν πραγματική ανάγκη από ψυχολογική υποστήριξη, είναι και εκείνοι που θεωρούν ότι δεν τη χρειάζονται και όσο το αναβάλλουν, τόσο η κατάστασή τους, χειροτερεύει ερήμην τους.

«Όσο πιο γρήγορα λάβει κάποιος επαγγελματική βοήθεια, τόσο πιο εύκολο θα είναι να ξεπεράσει το πρόβλημα» λέει ο ψυχολόγος Daniel J. Reidenberg.

Οι ψυχολόγοι αποδίδουν αυτό το μικρό ποσοστό ανθρώπων που απευθύνεται σε εκείνους, ως αποτέλεσμα του στίγματος και των μύθων που συνδέονται με την επίσκεψη σε ψυχοθεραπευτή. Ανάμεσά τους και η πιο διαδεδομένη που προστάζει ότι «μόνο οι τρελλοί πάνε σε ψυχολόγο» ή ότι η αποδοχή επαγγελματικής βοήθειας είναι σημάδι αδυναμίας, στερεότυπα δηλαδή, που δεν αληθεύουν.

«Η θεραπεία του ασθενούς, δεν χρειάζεται να γίνεται 4 και 5 φορές την εβδομάδα, προσωπικά έχω αρκετούς που έρχονται δυο φορές την εβδομάδα. Οι άνθρωποι αισθάνονται κολλημένοι σε ένα σημείο που μπορεί και να μην αληθεύει καν» λέει ο Reidenberg.

Κι ενώ η ψυχοθεραπεία θεωρείται ειδικά στην εποχή μας, ένα ακριβό «σπόρ» υπάρχουν δήμοι που προσφέρουν δωρεάν ψυχολογική υποστήριξη, στους δημότες τους καθώς και διάφορα δωρεάν προγράμματα συμβουλευτικής σε κέντρα στήριξης.

«Υπάρχει ένα ακαθόριστο στίγμα γύρω από τις ψυχικές ασθένειες αλλά εδώ δεν μιλάμε καν για ψυχική ασθένεια» λέει ο Reidenberg και συνεχίζει «Εδώ μιλάμε για τη ζωή, για το πόσο δύσκολη μπορεί να γίνει και πως μπορεί να ωφελήσει  η ψυχοθεραπεία τον άνθρωπο που τις περνάει. Ακόμη και το να τρώει κανείς σωστά και να ασκείται, είναι μέρος ψυχοθεραπείας».

Επομένως, ποια είναι τα σημάδια που πρέπει να σας θορυβήσουν και να σας κάνουν να κλείσετε άμεσα ραντεβού σε κάποιον ειδικό;  Για το λόγο αυτό, ρωτήσαμε τους ψυχολόγους Daniel Reidenberg και Dorothea Lack, να μας αποκαλύψουν τις ενδείξεις που όλοι μπορούμε να αναγνωρίσουμε όταν η διάθεσή μας είναι πεσμένη. Το κλειδί εδώ είναι η απλή ερώτηση που μπορεί να κάνει κάθε άνθρωπος στον εαυτό του, σχετικά με το μέχρι ποιο βαθμό μπορεί να διαχειριστεί αυτό που ζεί ή αισθάνεται. Οτιδήποτε λοιπόν, σας κάνει να νιώθετε συγκλονισμένοι ή περιορίζει την ικανότητά σας να λειτουργήσετε, είναι λόγοι που πρέπει να σας οδηγήσουν στο γραφείο του ψυχοθεραπευτή ή του κοινωνικού λειτουργού.

Βιώνετε τα αισθήματά σας, σε έντονο βαθμό
Όλοι θυμώνουμε και στενοχωριόμαστε, αλλά πόσο έντονα και πόσο συχνά; Είναι αυτά τα συναισθήματα, ικανά να μειώσουν την απόδοσή σας ή να αλλάξουν δραματικά τον τρόπο που λειτουργείτε;

Το να νιώθετε ότι η λύπη και ο θυμός, σας ξεπερνούν σε τακτική βάση, είναι ένδειξη ενός θέματος που υποβόσκει, όπως ακριβώς συμβαίνει και με την καταστροφολογία. Όταν για παράδειγμα εμφανίζεται μια πρόκληση στη ζωή σας, αμέσως υποθέτετε ότι θα συμβούν τα χειρότερα; Αυτή η έντονη μορφή ανησυχίας, όπου όλα είναι τεράστια και απροσπέλαστα, μπορεί να είναι εξουθενωτικά. Αυτή η μορφή ανησυχίας, μπορεί να σας παραλύσει, να οδηγεί σε κρίσεις πανικού, ακόμη και να σας κάνει να αποφεύγετε πράγματα. Εάν η ζωή σας περιορίζεται επειδή παραβλέπετε πολλά, πιθανόν να έχει έρθει η ώρα να δείτε κάποιον ειδικό.

Υποφέρετε από κάποιο τραύμα και δεν μπορείτε να σταματήσετε να το σκέφτεστε
Ο πόνος μιας απώλειας στην οικογένεια, ένας χωρισμός ή μια απόλυση, είναι αρκετά για να καταστήσουν την επίσκεψη σε ψυχολόγο, απαραίτητη. Νομίζουμε στην αρχή ότι αυτά τα συναισθήματα θα φύγουν από μόνα τους, αλλά αυτό δεν συμβαίνει πάντα. Για παράδειγμα η θλίψη λόγω θανάτου ενός αγαπημένου σας προσώπου, μπορεί να σας αποτραβήξει από τους φίλους σας. Εάν αισθάνεστε ότι μένετε πίσω στη ζωή σας, μπορεί να νιώθετε την ανάγκη να μιλήσετε σε κάποιον για το πώς σας επηρεάζει το γεγονός. Από την άλλη, ορισμένοι άνθρωποι ανταποκρίνονται στην απώλεια με πιο μανιακή αντίδραση, δηλαδή συναναστρέφονται φίλους σε υπερβολικό βαθμό, βρίσκονται σε μια διαρκή υπερένταση και δεν μπορούν να κοιμηθούν. Αυτά είναι σημάδια που δείχνουν ότι το άτομο χρειάζεται τη βοήθεια ενός ειδικού.

Έχετε ανεξήγητους και επαναλαμβανόμενους πονοκεφάλους, στομαχόπονους ή πεσμένο ανοσοποιητικό.

Η συναισθηματική αναστάτωση, επηρεάζει το ανθρώπινο σώμα. Έρευνες επιβεβαιώνουν ότι το στρες εκδηλώνεται με τη μορφή ασθενειών, από χρόνιους πόνους στο στομάχι και ημικρανίες, μέχρι συχνά κρυολογήματα ακόμη και μειωμένη σεξουαλική διάθεση. Επίσης, υπάρχουν και πιο ασυνήθιστα παράπονα από ασθενείς, για μυικούς πόνους που έρχονται από το πουθενά («σφάχτες» που λέμε) ή πόνους στον αυχένα, που μπορούν να είναι σημάδια αυξημένου στρες.

Χρήση υποκατάστατων προκειμένου να χειρίζεστε τις καταστάσεις

Εάν πίνετε ή κάνετε χρήση ουσιών σε μεγάλη ποσότητα ή πολύ συχνά, αυτά είναι σημάδια που δείχνουν ότι δεν μπορείτε να διαχειριστείτε τα συναισθήματά σας. Ένα ακόμη υποκατάστατο, μπορεί να είναι και το φαγητό. Οι αλλαγές στην όρεξη-υπερβολική κατανάλωση φαγητού ή παντελής έλλειψη τροφής- μπορούν να είναι ακόμα ένα σημάδι ότι κάτι δεν πάει καλά.

Χαμηλή απόδοση στη δουλειά
Οι αλλαγές στην εργασιακή σας απόδοση είναι ένα από τα πιο συνηθισμένα συμπτώματα του ανθρώπου που αντιμετωπίζει συναισθηματικά και ψυχολογικά ζητήματα. Μπορεί δηλαδή να νιώσετε εκτός του εργασιακού σας περιβάλλοντος, ακόμη κι αν κάποτε η δουλειά σας, σας έκανε χαρούμενους. Εκτός από αλλαγές που μπορείτε να παρατηρήσετε στη συγκέντρωση και στη προσοχή σας, μπορεί οι προϊστάμενοι ή οι συνεργάτες σας, να σας κάνουν παράπονα για τη χαμηλή ποιότητα της δουλειάς σας, κι αυτό είναι ένα σημάδι ότι ίσως ήρθε η ώρα να δείτε έναν ειδικό.

Νιώθετε αποκομμένοι από προηγούμενες αγαπημένες σας δραστηριότητες
Εάν το να βλέπετε φίλους, να βγαίνετε ή να συμμετέχετε σε οικογενειακές συγκεντρώσεις έχουν χάσει την αίγλη τους, μπορεί να είναι ανησυχητικό ως σημάδι. Σε περίπτωση που νιώθετε πως όλα γύρω σας, έχουν χάσει το νόημά τους, ένας ειδικός μπορεί να σας βοηθήσει να αλλάξετε κατεύθυνση.

Οι σχέσεις σας είναι έντονες
Δυσκολεύεστε να επικοινωνήσετε το πώς νιώθετε ή απλά δεν μπορείτε να το καθορίσετε αυτή τη στιγμή; Εάν νιώθετε οι καθημερινές σας επαφές, σας στρεσάρουν συνεχώς, μπορεί να πρέπει να δείτε έναν ψυχολόγο γι’ αυτό το σκοπό. Ο ψυχολόγος, μπορεί να σας ενδυναμώσει και να σας ωθήσει στο να κάνετε καλύτερες επιλογές σχετικά με το πώς επικοινωνείτε στους άλλους αυτά που θέλετε, όχι μόνο με τις λέξεις αλλά με ολόκληρη τη στάση και τη γλώσσα του σώματός σας.

Οι φίλοι, σας λένε ότι ανησυχούν για εσάς
Μερικές φορές οι φίλοι παρατηρούν συμπεριφορές που είναι δύσκολο να δούν από μέσα, αλλά αξίζει να λάβετε υπόψιν σας. Αν κάποιοι από το περιβάλλον σας, και όχι μόνο, σας λένε συχνά «Ανησυχώ λίγο για σένα, είσαι καλά;» είναι σημάδι ότι χρειάζεστε τη συμβουλή ενός ειδικού.

Πηγή: http://www.huffingtonpost.com/