fbpx

Πώς να χειρίζεστε τους δύσκολους ανθρώπους

| 13 Ιανουαρίου 2014
ADVERTISEMENT

Οι περισσότεροι από εμάς, συναντάμε αρκετά συχνά, εντελώς παράλογους ανθρώπους μέσα στη καθημερινότητά μας. Μάλιστα μπορεί να «κολλήσουμε» με έναν συγκεκριμένο «προβληματικό» άνθρωπο στην οικογένεια ή στη δουλειά μας. Είναι εύκολο να αφήνουμε τέτοιους ανθρώπους να μας επηρρεάζουν και να καταστρέφουν τη μέρα μας αλλά το ζητούμενο είναι να τους αντιμετωπίσουμε. Παρακάτω θα βρείτε 8 τρόπους-κλειδιά, προκειμένου να αντιμετωπίσετε δύσκολους ή παράλογους ανθρώπους, έχοντας υπόψιν ότι οι παρακάτω κανόνες είναι γενικοί και δεν μπορούν να εφαρμοστούν σε όλες τις περιπτώσεις. Πειραματιστείτε και δείτε ποιος τρόπος είναι κατάλληλος για εσάς, ώστε να τους «ξεφορτωθείτε» μια και καλή!

Διατηρήστε τη ψυχραιμία σας
Ο πρώτος κανόνας όταν αντιμετωπίζετε έναν παράλογο άνθρωπο είναι να διατηρείτε τη ψυχραιμία σας. Όσο λιγότερο αντιδράτε, τόσο καλύτερα μπορείτε να τον χειριστείτε. Όταν θυμώνετε μαζί του, πάρτε μια βαθιά ανάσα και μετρήστε από μέσα σας μέχρι το δέκα. Στις περισσότερες περιπτώσεις, μόλις φτάσετε στο δέκα, θα έχετε βρεί έναν τρόπο να τον αντιμετωπίσετε και να λύσετε ή τουλάχιστον να μειώσετε την ένταση του προβλήματος.


ADVERTISEMENT

Επιλέξτε τις μάχες σας
Η ευθύς αντιμετώπιση δεν συνιστάται σε όλες τις περιπτώσεις και για όλους τους «δύσκολους» ανθρώπους. Μερικοί άνθρωποι δεν αξίζουν καν να τους αντιμετωπίσεις. Ο χρόνος σας είναι πολύτιμος, επομένως αν δεν είναι κάτι πολύ σημαντικό, μην αναλώνεστε στο να προσπαθείτε να αλλάξετε ή να πείσετε έναν άνθρωπο προκατειλημμένο και αρνητικό.  Όταν πρέπει να τον/την αντιμετωπίσετε, απλά προσπαθήστε να είστε διπλωμάτες για όσο συναναστρέφεστε μαζί του/της και για το υπόλοιπο διάστημα, απλώς κρατήστε υγιείς αποστάσεις.

Πιο συγκεκριμένα, υπάρχουν δύο σενάρια που μπορείτε να επιλέξετε για να μην μαλώσετε. Το πρώτο είναι όταν ο άλλος έχει ενός είδους προσωρινή «εξουσία» επάνω σας, για μία συγκεκριμένη κατάσταση. Για παράδειγμα, εάν μιλάτε στο τηλέφωνο με έναν αγενή υπάλληλο τηλεφωνικής εξυπηρέτησης, ο υπάλληλος αυτός δεν έχει δύναμη επάνω σας εφόσον μπορείτε να κλείσετε το τηλέφωνο και να ξανακαλέσετε για να μιλήσετε με άλλον υπάλληλο. μέχρι να μιλήσετε με έναν άλλον υπάλληλο.
Μία άλλη κατάσταση στην οποία πρέπει να σκεφτείτε διπλά πρίν ξεκινήσετε «πόλεμο» είναι  όταν συμβιβάζεστε με τη δύσκολη συμπεριφορά κάποιου με σκοπό να κερδίσετε κάτι. Για παράδειγμα μπορεί μια συνάδελφος να είναι ξινή αλλά να είναι πολύ καλή στη δουλειά της και να βοηθάει πολύ την ομάδα, στο επαγγελματικό κομμάτι. Είναι σημαντικό να θυμάστε ότι και οι πιο δύσκολοι άνθρωποι έχουν θετικές πλευρές, ειδικά αν γνωρίζετε πώς να ελιχθείτε! Και στα δύο παραπάνω σενάρια, έχετε τη δύναμη να αποφασίσετε εάν μια κατάσταση είναι αρκετά σοβαρή για να την αντιμετωπίσετε. Σκεφτείτε διπλά αν αξίζει τον κόπο να τσακωθείτε και τι θα χάσετε ή θα κερδίσετε από τη κάθε σας, «μάχη».

Μην το παίρνετε προσωπικά και κάνετε την αντίδραση, πρόληψη   
Όταν νιώθετε προσβεβλημένοι από τα λόγια ή τις πράξεις κάποιου, σκεφτείτε τις δύο πιο πιθανές εξηγήσεις πρίν αντιδράσετε. Για παράδειγμα, έχω την επιλογή να σκεφτώ ότι μια φίλη μου, αποφεύγει να με παίρνει τηλέφωνο αλλά και την επιλογή να σκεφτώ ότι είναι πολύ απασχολημένη. Όταν αποφεύγουμε να παίρνουμε προσωπικά τις συμπεριφορές των άλλων, μπορούμε να κρίνουμε τις αντιδράσεις τους πιο αντικειμενικά. Οι άνθρωποι κάνουν ότι κάνουν εξαιτίας τους και όχι εξαιτίας μας. Διευρύνοντας τις προοπτικές μας ανά περίπτωση, μειώνουμε τις πιθανότητες παρεξηγήσεων με τους γύρω μας.
Ένας ακόμη τρόπος να μην παίρνουμε προσωπικά τις συμπεριφορές των άλλων είναι να βάζουμε τον εαυτό μας στη θέση τους. Για παράδειγμα φέρτε στο μυαλό σας ένα συγκεκριμένο άτομο και πείτε από μέσα σας «Δεν πρέπει να είναι εύκολο για εκείνον/η που…» (συμπληρώστε κάτι που γνωρίζετε ότι περνάει σε δύσκολο ή έντονο βαθμό). Για παράδειγμα, αν έχετε να κάνετε με ένα «δύσκολο» παιδί, πείτε από μέσα σας «Το παιδί μου είναι τόσο αντιδραστικό επειδή δεν πρέπει να είναι εύκολο για εκείνο που έχει τόσα διαγωνίσματα κάθε μέρα» ή αν έχετε να κάνετε με έναν απαιτητικό διευθυντή πείτε «Δεν πρέπει να του είναι εύκολο που τον ελέγχουν ανά πάσα ώρα».


ADVERTISEMENT

Ξέρουμε ότι θεωρητικά ακούγεται εύκολο και δεν είναι καθόλου. Ποιος πάνω στο θυμό του και ενδεχομένως εν μέσω ενός ψυχολογικού πολέμου, θα καθίσει να κατανοήσει τον άλλον; Οι εμπαθείς δηλώσεις δεν δικαιολογούν την απαράδεκτη συμπεριφορά αλλά το ζήτημα εδώ είναι να θυμίσετε στον εαυτό σας ότι οι άνθρωποι κάνουν αυτά που κάνουν επειδή έχουν δικά τους θέματα. Και όσο εμείς είμαστε λογικοί και συνειδητοποιημένοι, οι δύσκολες συμπεριφορές των άλλων λένε πολλά περισσότερα για εκείνους παρά για εμάς. Όταν δεν παίρνουμε τις αντιδράσεις των άλλων προσωπικά, τότε μόνο μπορούμε να είμαστε λιγότερο αντιδραστικοί και περισσότερο συγκεντρωμένοι στο να λύσουμε το πρόβλημα.

Διαχωρίστε το πρόσωπο από το πρόβλημα
Σε κάθε επικοινωνία, υπάρχουν δύο υπαρκτά στοιχεία: Η σχέση που έχετε με αυτό το άτομο και το ζήτημα που συζητάτε. Ένας άνθρωπος που επικοινωνεί αποτελεσματικά, ξέρει να διαχωρίζει το πρόσωπο από το πρόβλημα.  Για παράδειγμα:
«Θέλω πολύ να έρθεις μαζί μου αλλά δυστυχώς αν αργήσεις πάλι όπως την άλλη φορά, θα φύγω μόνη μου» ή «Εκτιμώ τον χρόνο που έχεις διαθέσει γι’ αυτή τη δουλειά αλλά βλέπω ότι υπάρχουν ακόμη μερικές εκκρεμότητες. Να δούμε πώς μπορούμε να τις τελειώσουμε μαζί;». Όταν είστε «μαλακοί» με τους ανθρώπους, τότε και εκείνοι είναι πιο ανοιχτοί σε όσα έχετε να τους πείτε.

Φέρτε το δύσκολο άτομο στο προσκήνιο και αξιοποιήστε τη δύναμή σας    
Ένα κοινό χαρακτηριστικό των δύσκολων ανθρώπων (ειδικά όταν είναι επιθετικοί) είναι ότι τους αρέσει να στρέφουν τη προσοχή επάνω στους άλλους, ώστε να τους κάνουν να νιώθουν άβολα ή ανεπαρκείς. Είναι πολύ γρήγοροι στο να δείχνουν ότι κάτι δεν πάει καλά με σένα ή με τον τρόπο που κάνεις κάποια πράγματα και εστιάζουν σε σένα με μια προσέγγιση τύπου «Τι πάει στραβά;» παρά με μία προσέγγιση σχετικά με το πώς να λύσουν το πρόβλημα.

Αυτού του είδους η επικοινωνία, στοχεύει συνήθως στο να ελέγξει και να κυριαρχήσει κάποιος επάνω σε κάποιον άλλον και όχι στο να διευθετήσει τα ζητήματα που προκύπτουν. Εάν αμυνθείτε, πέφτετε στη παγίδα να δώσετε μεγαλύτερη δύναμη σε αυτόν που σας επιτίθεται. Ένας απλός και ισχυρός τρόπος να αλλάξετε αυτή τη δυναμική, είναι να φέρετε αυτό το άτομο στο προσκήνιο και ένας εύκολος τρόπος να το πετύχετε είναι να του κάνετε ερωτήσεις. Για παράδειγμα:

Επιτιθέμενος/η: Η πρότασή σου δεν προσεγγίζει καν αυτό που χρειάζομαι.
Απάντηση: Έχετε σκεφτεί τι ακριβώς θέλετε να κάνετε;
Επιτιθέμενος/η: Μα καλά, τόσο ηλίθια είσαι;
Απάντηση: Συγγνώμη αλλά αν μου φέρεστε έτσι δεν πρόκειται να συνεχίσω τη συζήτηση. Πείτε μου τι θέλετε να κάνετε και θα δω αν θα μείνω ή θα φύγω από το πρότζεκτ.

Κάντε σχολαστικές και εποικοδομητικές ερωτήσεις. Φέρνοντας έναν δύσκολο άνθρωπο στο προσκήνιο, εξουδετερώνετε την επιρροή του επάνω σας. Μία δεύτερη τεχνική είναι να αλλάξετε θέμα. Απλώς πείτε «επί τη ευκαιρία να σου πω ότι…» και ξεκινήσετε ένα καινούριο θέμα. Όταν το κάνετε, ουσιαστικά αλλάζετε τη ροή της συζήτησης με πιο εποικοδομητικό τρόπο.

Επιστρατεύστε το χιούμορ σας
Το χιούμορ είναι ένα δυνατό εργαλείο επικοινωνίας. Ένας παλιός μου συνάδελφος, ήταν κάπως αμίλητος και αγενής. Μια φορά ένας άλλος συνάδελφος τον χαιρέτισε, ο αγενής συνάδελφος τον αγνόησε εντελώς και τότε ο πρώτος είπε «Α μάλιστα τόσο καλά». Αυτή του η στάση έσπασε τον πάγο και τελικά η όλη κατάσταση εξελίχθηκε σε μία φιλική κουβέντα. Όταν το χιούμορ χρησιμοποιείται σωστά, μπορεί να αφοπλίσει μία δύσκολη συμπεριφορά.

Αντιμετωπίστε τους εκφοβιστές
Το πιο σημαντικό πράγμα που πρέπει να έχετε υπόψιν σας, είναι ότι οι άνθρωποι που εκφοβίζουν το κάνουν σε όσους θεωρούν αδύναμους χαρακτήρες. Επομένως, όσο είστε παθητικοί τόσο περισσότερο γίνεστε στόχος. Πολλοί εκφοβιστές είναι κατά βάθος δειλοί διότι όταν τα θύματά τους αρχίζουν να υπερασπίζονται τον εαυτό τους, τότε εκείνοι 9 φορές στις 10, κάνουν πίσω. Αυτή η συμπεριφορά δεν ισχύει μόνο για το σχολικό αλλά και για το εργασιακό περιβάλλον. Πολλές μελέτες δείχνουν ότι οι εκφοβιστές είναι και οι ίδιοι θύματα βίας χωρίς αυτό φυσικά να δικαιολογεί τη συμπεριφορά τους. Όταν οι άνθρωποι έχουν πρόβλημα με τον εαυτό τους πρέπει με κάποιο τρόπο να «αποζημιωθούν». Ο εκφοβιστής ήταν κάποτε κι αυτός θύμα κάποιου.

Όταν λοιπόν αντιμετωπίζετε έναν τέτοιο άνθρωπο, σιγουρευτείτε ότι είστε ασφαλείς και μπορείτε να προστατέψετε τον εαυτό σας ενώ είναι παρόντες και άλλοι άνθρωποι. Σε περιπτώσεις σωματικής, λεκτικής ή ψυχολογικής κακοποίησης, καλό είναι να το αντιμετωπίσετε με συμβουλευτικό ακόμη και νομικό τρόπο. Είναι σημαντικό να αμυνθείτε και καλό είναι να δεχτείτε βοήθεια γι’ αυτό.

Υπενθυμίστε του/της, τις συνέπειες
Η ικανότητα να καθορίσετε και να υπενθυμίσετε τις συνέπειες, είναι ένα από τα πιο σημαντικά εργαλεία που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε για να «δαμάσετε» έναν δύσκολο άνθρωπο. Η υπενθύμιση των συνεπειών, πατάει το pause σε έναν προβληματικό χαρακτήρα και τον αναγκάζει να συνεργαστεί.

Καταλήγοντας, το να γνωρίζετε πώς να χειριστείτε έναν παράλογο και δύσκολο άνθρωπο χρειάζεται ταλέντο στην επικοινωνία. Όσο εξασκείτε τις επικοινωνιακές σας ικανότητες, μπορείτε-όχι μόνο να βάλετε έναν παράλογο άνθρωπο στη θέση του-αλλά παράλληλα να βιώσετε κι εσείς οι ίδιοι λιγότερη θλίψη, καλύτερες σχέσεις και καλύτερη συνύπαρξη με τους γύρω σας!

Πηγή: psychologytoday.com

Σχόλια

Σχετικά Άρθρα

ΟΙ ΕΙΔΙΚΟΙ

ΣΑΣ ΑΠΑΝΤΟΥΝ