Προτάσεις για υγιεινό κολατσιό στο σχολείo

0

Τα παιδιά περνάνε πολύ μεγάλο μέρος της καθημερινότητάς τους στο σχολείο και το τι τρώνε εκεί είναι πολύ σημαντικό τόσο για την υγιή ανάπτυξή τους όσο και για τη διαμόρφωση της διατροφικής τους συμπεριφοράς.

H υιοθέτηση σωστών και υγιεινών διατροφικών συνηθειών μέσα στη σχολική κοινότητα θέτει τα εχέγγυα και τις βάσεις για καλή υγεία, τόσο στην παιδική και εφηβική όσο και στην ενήλικη ζωή.

Δυστυχώς, σε αρκετά  σχολεία η ποιότητα των προϊόντων που πωλούνται στα κυλικεία είναι, τις περισσότερες φορές, κακή.

Το γεγονός αυτό δεν θα πρέπει να περνά απαρατήρητο από εσάς τους γονείς, καθώς η πνευματική απόδοση των παιδιών σας εξαρτάται άμεσα από την ποιότητα και την ποσότητα της διατροφής τους. Δηλαδή, ένα κακής ποιότητας και μεγάλο γεύμα μπορεί να ευθύνεται για την αδυναμία συγκέντρωσης κατά την διάρκεια του μαθήματος, την κούραση και την υπνηλία που πολλές φορές μπορεί να νιώθουν τα παιδιά, και, κατ’ επέκταση για την μειωμένη επίδοση στα μαθήματα.

Το κατάλληλο πρόγευμα, ή αλλιώς δεκατιανό, βοηθάει το παιδί σας να μείνει συγκεντρωμένο κατά την ώρα του μαθήματος και μπορεί επίσης να του προσφέρει όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά που χρειάζεται για να το κρατήσει χορτάτο μέχρι την ώρα του μεσημεριανού.

Τι μπορείτε να κάνετε, για να εξασφαλίσετε ότι τα παιδιά καταναλώνουν ένα θρεπτικό και υγιεινό κολατσιό στο σχολείο;
Ο καλύτερος τρόπος για να είστε σίγουροι ότι το παιδί σας τρέφεται σωστά, είναι να του ετοιμάζετε εσείς το κολατσιό του.
Θυμηθείτε! Το σνακ εκτός από θρεπτικό πρέπει να είναι και αρκετά ελκυστικό έτσι ώστε να το προτιμήσει το παιδί σας από το φαγητό του κυλικείου. Επίσης οι μερίδες πρέπει να μην είναι μεγάλες γιατί αυτό συχνά αποτρέπει τα παιδιά από το να καταναλώσουν όλο το γεύμα τους
Αν ωστόσο πρέπει το παιδί να προσανατολιστεί σε προϊόντα του κυλικείου, τότε φροντίστε οι αγορές του να είναι προσεκτικές και να μην αφορούν τρόφιμα με αυξημένα επίπεδα λιπαρών και ζάχαρης, όπως είναι τα γαριδάκια, οι πίτσες, τα αναψυκτικά.

ΤΙ ΘΑ ΠΑΡΕΙ ΜΑΖΙ ΤΟΥ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ;

Παρακάτω σας προτείνω μερικές ιδέες για θρεπτικό και απολαυστικό κολατσιό:

(Μπορεί να γίνει και συνδυασμός επιλογών)

  • Το σάντουιτς είναι από τα πιο αγαπημένα σνακ των παιδιών. Καλό είναι, όμως, επειδή τα παιδιά βαριούνται, η μορφή του σάντουιτς να εναλλάσσεται. Εκτός από το ψωμί για τοστ ή τα έτοιμα ψωμάκια για σάντουιτς, υπάρχει ακόμα η μπαγκέτα, η αραβική ή κυπριακή πίτα, τις οποίες μπορείτε να γεμίσετε με διάφορα υλικά όπως α) κασέρι χαμηλών λιπαρών ή φέτα light ή ανθότυρο ή τυρί cottage ή μυζήθρα, γαλοπούλα ή άπαχο ζαμπόν και τα αγαπημένα λαχανικά του παιδιού σας, β) κοτόπουλο ή μπιφτέκι (που μπορεί να έχουν μείνει από την προηγούμενη μέρα) ή τόνο ή αυγό , λαχανικά και λίγη σπιτική μαγιονέζα ή κέτσαπ, γ) ταχίνι με μέλι, δ) μαλακή μαργαρίνη με μαρμελάδα, ε) φυστικοβούτυρο.
  • Στην Ελλάδα φημιζόμαστε για τις πίτες μας, οπότε μπορείτε να φτιάξετε πάρα πολλές πίτες (σπανακόπιτα, τυρόπιτα, κολοκυθόπιτα γλυκιά ή αλμυρή, πρασόπιτα,  γαλατόπιτα, πίτα με φρούτα κτλ). Κάντε ένα κομμάτι κολατσιό του παιδιού σας! Αν έχει συμμετάσχει και στην παρασκευή του φύλλου θα είναι ιδιαίτερα χαρούμενο και περήφανο για το κολατσιό του!
  • Φέτες ή λωρίδες κίτρινου τυριού. Είναι διασκεδαστικά, ιδανικά για τσιμπολόγημα, πλούσια σε ασβέστιο και με λίγες θερμίδες. Υπάρχουν συσκευασμένα σε σακουλάκια, ιδανικά για να τα παίρνει το παιδί μαζί στο σχολείο.
  • Μπορείτε ν’ αντικαταστήσετε τα ανθυγιεινά και πλούσια σε τρανς λιπαρά γαριδάκια και πατατάκια με σπιτικά ποπ κορν φτιαγμένα με ελαιόλαδο και όχι βούτυρο ή με νιφάδες δημητριακών ολικής αλέσεως ανακατεμένες με κύβους από αποξηραμένα φρούτα και ξηρούς μη αλατισμένους και καβουρντισμένους ξηρούς καρπούς, όπως καρύδια, φουντούκια, καθαρισμένα αμύγδαλα.
  • Τα φρούτα είναι πολύ θρεπτικά και πλούσια σε βιταμίνες, ωστόσο ορισμένα καθαρίζονται δύσκολα. Επιλέξτε φρούτα της αρεσκείας του παιδιού για το σχολείο που μπορούν εύκολα να καθαριστούν (μανταρίνια, μπανάνα, αχλάδι, μήλο, ρόγες σταφυλιού) ή αποξηραμένα φρούτα (δαμάσκηνα, βερίκοκα, ροδέλες ανανά, σύκο, χουρμά) ή ένα ατομικό χυμό χωρίς ζάχαρη και συντηρητικά (αυτοί που γράφουν 100% φυσικός χυμός).
  • Σπιτικό κέικ, στο οποίο μπορείτε να προσθέσετε ότι αρέσει στο παιδί σας, όπως κακάο, κομματάκια σοκολάτας, ξηρούς καρπούς, σταφίδες, κομμάτια φρούτων (εξαιρετική επιλογή το κέικ με μπανάνα!).
  • Αν πάλι δεν προλαβαίνετε να φτιάξετε μόνοι σας το κολατσιό του παιδιού σας, από τις έτοιμες λύσεις θα σας πρότεινα τις μπάρες δημητριακών και το σουσαμένιο κουλούρι που αρέσει πολύ στα παιδιά και που μπορεί να συνοδευτεί με 1 τρίγωνο τυράκι. Άλλες καλές επιλογές είναι το σταφιδόψωμο, οι ρυζογκοφρέτες, τα κράκερ και κριτσίνια ολικής αλέσεως και τα  μπισκότα τύπου digestive.
  • Στο σχολείο, αν τα παιδιά δεν έχουν κολατσιό από το σπίτι, ως πρόγευμα μπορούν να επιλέξουν ένα τοστ ή σάντουιτς με τυρί, γαλοπούλα και ντομάτα ή μαρούλι από το κυλικείο, ή ένα παιδικό γιαούρτι ή μια σπανακόπιτα ή ένα κουλούρι Θεσσαλονίκης ή ένα σταφιδόψωμο ή απλά μπισκότα (χωρίς σοκολάτα ή οποιαδήποτε γέμιση ή επικάλυψη) και έναν χυμό (κατά προτίμηση φυσικό).

Τέλος, μάθετε το παιδί σας να αποφεύγει σαν επιλογές κολατσιού από το κυλικείο:

1) Σφολιάτες (τυρόπιτες, λουκανικόπιτες, ζαμπονοτυρόπιτες κτλ)
2) Κρουασάν
3) Σοκολάτες και προϊόντα τους
4) Πατατάκια ή γαριδάκια κτλ.
5) Μπισκότα με επικάλυψη ή γέμιση σοκολάτας ή άλλης γεύσης
6) Σοκολατούχο γάλα ή αναψυκτικά

Καλή σχολική κι… απολαυστική χρονιά!

Αλεξάνδρα Δαμβουνέλη
Κλινική Διαιτολόγος-Διατροφολόγος
Δροσίνη 16, 14562, Κηφισιά Αττικής
Τηλέφωνο: 210-8019097
Email: alexandra.damvouneli@gmail.com
Web: Facebook page