Παιδί και νηστεία: Επιτρέπεται να νηστέψει το παιδί μου και τί να του δίνω για πρωϊνό και κολατσιό;

0

Το διάστημα της νηστείας της τεσσαρακοστής, όλοι διανύουμε την περίοδο προετοιμασίας προσωπικής κάθαρσης και εγκράτειας. Για τη περίοδο αυτή λοιπόν, ξεκινάμε νηστεία για την οποία κάποιοι από μας αναρωτιούνται, ποιοί και αν μπορούν να την κάνουν και πολλές φορές, αυτή η απορία, μας καθορίζει στο αν θα ξεκινήσουμε ή ακόμα αν θα συνεχίσουμε τη νηστεία.

Το ερώτημα λοιπόν που γεννάται και κυρίως απασχολεί τους γονείς είναι για τις μικρότερες και νεαρότερες ηλικίες, για το πότε και αν μπορεί κάποιο παιδί ή έφηβος να ξεκινήσει νηστεία.
Η απάντηση είναι ότι μπορεί. Αν και εφόσον το παιδί είναι απόλυτα υγιές και πάνω από την ηλικία των 13, εφαρμόζει μια πολύ καλή διατροφική υποστήριξη με ποικιλία τροφών, αυτό μπορεί να αποτελέσει παράγοντα εφαρμογής και για ακόμη μικρότερες ηλικίες, αλλά πάντοτε με έλεγχο και μέτρο σε διάρκεια.

Θα πρέπει λοιπόν να λάβουμε υπόψη μας και τη καθημερινή ανάγκη σε ενέργεια των παιδιών και των εφήβων ώστε να μην υπάρξουν ελλείψεις ή άλλα προβλήματα υγείας. Για παράδειγμα, αν ένα παιδί έχει στη καθημερινότητά του κάποια εξωσχολική δραστηριότητα, όπως για παράδειγμα κάποιο άθλημα, τότε θα πρέπει οπωσδήποτε να ληφθεί υπόψη στη διατροφή του, διότι έχει μεγαλύτερες και διαφορετικές ανάγκες από ένα άλλο παιδί το οποίο δεν έχει. Το ίδιο και ένας έφηβος. Χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή αν βρίσκεται σε περίοδο εξετάσεων ή παράλληλα και άθλησης. Εκεί είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί. Πάντοτε προϋπόθεση τα παιδιά ή οι έφηβοι να μη πάσχουν από αναιμία ή να βρίσκονται σε περίοδο δίαιτας και απώλειας βάρους. Τότε χρειάζεται την παρέμβαση κάποιου ειδικού διατροφολόγου-παιδοδιαιτολόγου, ώστε να μην υπάρξουν προβλήματα στην υγεία τους.

Σε γενικές γραμμές τα παιδιά και οι έφηβοι θα ωφεληθούν την περίοδο της νηστείας, διότι είναι μία ευκαιρία να μάθουν περισσότερο τα οφέλη της μεσογειακής κουζίνας μιας και τα φαγητά την περίοδο αυτή έχουν την βάση τους στη μεσογειακή διατροφή, η οποία είναι πλούσια σε δημητριακά (ρύζι, πατάτες, ζυμαρικά, όσπρια) και στα λαχανικά-λαδερά φαγητά, όπως φασολάκια, μπάμιες, σπανακόρυζο, αγκινάρες, ιμάμ, μπριάμ, χόρτα κλπ), φαγητά που μας δίνουν πολλές βιταμίνες, ιχνοστοιχεία και μέταλλα, καθώς και πρωτεΐνες φυτικής προέλευσης, αποτοξινώνοντάς μας έτσι από τις πολυσύνθετες τροφές ζωικής πρωτεΐνης που περιέχει το κρέας.

Έτσι ο οργανισμός μας ξεκουράζεται από τις σύνθετες τροφές, οι νεφροί λειτουργούν σε άλλους ρυθμούς, καθαρίζουν και ο οργανισμός μας παίρνει περισσότερες βιταμίνες καθώς αυξάνεται και η λήψη της ομάδας των φρούτων. Ακόμα αν δε μπορούμε να κρατήσουμε τη νηστεία επακριβώς, μπορούμε να αντικαταστήσουμε το κρέας με το τυρί, συνδυάζοντάς το με τα λαδερά ή τα όσπρια-δημητριακά για τις μέρες Τετάρτη και Παρασκευή ή ακόμα μπορούμε να το αντικαταστήσουμε όσο θέλουμε με θαλασσινά όπως γαρίδες, καλαμάρι, χταπόδι, που είναι πλούσια σε πρωτεΐνες, ιχνοστοιχεία και μέταλλα.

Άλλες προτάσεις διατροφής είναι όλα τα λαδερά φαγητά όπως προαναφέραμε και τα δημητριακά. Το παστέλι με μέλι για το σχολείο αποτελεί πολύ καλή εναλλακτική για σνακ, καθώς είναι πλούσια πηγή ασβεστίου και μας δίνει ενέργεια και τροφή για τον εγκέφαλο μιας και περιέχει και μέλι (πηγή υδατανθράκων και βιταμινών).

Για το λόγο αυτό, μπορούμε και στο πρωινό μας να βάλουμε έναντι του γάλατος, ψωμί με μέλι και ταχίνι που είναι πλούσιο επίσης σε ασβέστιο, επιπλέον φρέσκο φυσικό χυμό επιλογής, ώστε να πάρουμε βιταμίνες και ενέργεια (υδατάνθρακες).

Άλλος ένας ωραίος συνδυασμός είναι οι ποικιλόχρωμες σαλάτες στις οποίες μπορούμε να προσθέσουμε ξηρούς καρπούς άψητους και ανάλατους, για επιπλέον προσθήκη ωφέλιμων λιπαρών, και πολλών ιχνοστοιχείων και μετάλλων. Αυτοί μπορεί να είναι: λιναρόσπορος, ηλιόσπορος, σησάμι, κολοκυθόσπορος, αμύγδαλα, καρύδια, προσθέτοντας αρκετό ελαιόλαδο και λίγο ξύδι μπαλσάμικο, κάνουμε μία μοναδικά πλούσια σε βιταμίνες και ιχνοστοιχεία σαλάτα.

Λάμπρος Κοντογιάννης
Kλινικός διαιτολόγος-διατροφολόγος-παιδιατροφολόγος
Συνθετικός ψυχοθεραπευτής
Τηλ.: 210 8547 999
Κιν: 6973238709