fbpx

Ποιος είναι ο «Γκούφι» που παρασέρνει τα παιδιά στο θάνατο μέσω Ίντερνετ-οι συμβουλές της ΕΛΑΣ

| 10 Μαρτίου 2021
ADVERTISEMENT

Το όνομά του προκαλεί ανατριχίλα στις τάξεις της ΕΛ.ΑΣ, καθώς μέσω διάφορων «παιχνιδιών» παγιδεύει ανυποψίαστα ανήλικα παιδιά.

Η είδηση της αυτοκτονίας ενός 15χρονου παιδιού στο Κερατσίνι πριν λίγες ημέρες προκάλεσε σοκ στο πανελλήνιο. Μια αυτοκτονία που κρύβει τα «σκοτεινά μονοπάτια» του διαδικτύου, στα οποία σε κάθε ένα, κοινός παρονομαστής είναι ένα όνομα: Αυτό του Jonathan Galindo.


ADVERTISEMENT

Ο Galindo εμφανίζεται στο διαδίκτυο με την χαρακτηριστική μεταμφίεση του «Γκούφι», του γνωστού καρτούν. Πίσω όμως από αυτή τη φωτογραφία κρύβεται ένας αρρωστημένος νους που προσπαθεί να παρασύρει ανήλικα παιδιά σε διεστραμμένα παιχνίδια με τελικό προορισμό το θάνατο.

Είναι… πολλοί!
Πίσω από το όνομα Jonathan Galindo, δεν βρίσκεται μόνο ένας άνθρωπος αλλά πολλοί.

Οι άνθρωποι που παρουσιάζονται ως “Jonathan Galindo” είναι συνήθως καταθλιπτικοί δήλωσε ο Μανώλης Σφακιανάκης, πρώην διοικητής της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, ενώ τόνισε πως έχει στα χέρια του το όνομα του πρώτου Jonathan Galindo που έχει εμφανιστεί στα ελληνικά chatrooms.

Μάλιστα, η αυτοκτονία 15χρονου στο Κερατσίνι πριν από λίγες μέρες υπάρχει περίπτωση να οφείλεται σε κάποιου τέτοιου είδους συνομιλία.


ADVERTISEMENT

Οι προκλήσεις που οδηγούν στο θάνατο
Οι λογαριασμοί με το όνομα Jonathan Galindo και με φωτογραφία προφίλ τη συγκεκριμένη φιγούρα προσθέτουν παιδιά στα κοινωνικά μέσα και τους ζητούν να παίξουν το παιχνίδι τρόμου.

Οι προκλήσεις με τις οποίες ξεκινούν είναι αρκετά αβλαβείς, όπως ζητούν στα παιδιά να «ξυπνήσουν στη μέση της νύχτας» ή «να παρακολουθήσουν μια τρομακτική ταινία».

Αλλά καθώς το παιχνίδι συνεχίζεται, οι προκλήσεις γίνονται πιο επικίνδυνες, όπως η αναθέτουν στους παίκτες να αυτοτραυματιστούν ή να σταθούν στην άκρη ενός ψηλού κτηρίου.

Το τελικό έργο διατάζει τους παίκτες να τερματίσουν τη ζωή τους.

Η μάσκα δημιουργήθηκε από τον παραγωγό κινηματογραφικών ειδικών εφέ, Samuel Canini, το 2012, αλλά έκτοτε οι εικόνες του χαρακτήρα έχουν ληφθεί για τη δημιουργία του Jonathan Galindo.

Ο κ. Canini επιβεβαίωσε ότι δεν έχει καμία σχέση με τον ενοχλητικό τρόπο που χρησιμοποιείται τώρα η μάσκα.

Το Facebook απέκλεισε το hashtag #JonathanGalindo για να προσπαθήσει να κρατήσει το φαινόμενο υπό έλεγχο και να προσπαθήσει να προστατεύσει τους νεότερους χρήστες.

Πριν λίγα χρόνια το παιχνίδι «Μπλε Φάλαινα» έσπερνε το θάνατο.

Ένας γονέας αναφέρει ότι ο Jonathan Galindo προσεγγίζει τους νέους πολύ εύκολα: το πρώτο βήμα είναι το αίτημα φιλίας.

Στη συνέχεια, όταν το αίτημα φιλίας γίνει αποδεκτό, αποστέλλεται ένας σύνδεσμος που προτείνει να συμμετάσχετε σε ένα παιχνίδι προκλήσεων, θάρρους, έως αυτοτραυματισμού (όπως σκάλισμα με λεπίδα στο δέρμα της κοιλιάς αρχικά γράμματα του ονόματος κάποιου ή «Ο αριθμός του διαβόλου», 666).

Η πρόκληση αυτή στοχεύει κυρίως παιδιά και εφήβους, των οποίων το συναισθηματικό και κέντρο δεν έχει ακόμη διαμορφωθεί και ολοκληρωθεί πλήρως για να παίρνει σωστές αποφάσεις.

Επομένως, ο κίνδυνος είναι υψηλός για τους νεότερους χρήστες, αλλά και για πιο ευάλωτους ενήλικες, οι οποίοι μπορούν να πέσουν σε αυτές τις «παγίδες».

Ειδικά εν μέσω πανδημίας είναι ιδιαίτερο επικίνδυνο να καταλήξουμε σε έναν φαύλο κύκλο κατάθλιψης, εθισμού, αυτοτραυματισμού και αυτοκτονίας.

Συμβουλές της ΕΛ.ΑΣ. για την προστασία των παιδιών στο διαδίκτυο
Να μη δίνει σε κανέναν, ακόμα και στον καλύτερό του φίλο, τον κωδικό πρόσβασής του στο Διαδίκτυο. Τα μόνα άτομα που θα πρέπει να γνωρίζουν τον κωδικό είναι οι γονείς του.
Να μην απαντά σε ηλεκτρονικά μηνύματα με ύποπτο περιεχόμενο ή άγνωστο αποστολέα.
Να μην απαντά σε ηλεκτρονικά μηνύματα που το κάνουν να αισθανθεί «άβολα». Σε περίπτωση που λάβει ένα τέτοιο μήνυμα, να μη διστάζει να το αναφέρει στους γονείς του ή σε κάποιο άλλο πρόσωπο που εμπιστεύεται.

Αν αισθανθεί άβολα την ώρα που συνομιλεί μέσω chatroom, να διακόψει αμέσως τη συνομιλία.
Να αποφεύγει να στέλνει τη φωτογραφία του και άλλα προσωπικά του στοιχεία μέσω διαδικτύου σε άγνωστα άτομα.
Να σκεφθεί πολύ καλά ενδεχόμενη συνάντηση με διαδικτυακό φίλο και να ζητήσει την άποψη των γονέων σχετικά με αυτό το θέμα.
Σε περίπτωση που αποφασίσει να συναντηθεί με το «διαδικτυακό του φίλο», να ενημερώσει οπωσδήποτε τους γονείς του ή κάποιο άτομο που εμπιστεύεται και να φροντίσει ώστε η συνάντηση αυτή να πραγματοποιηθεί σε δημόσιο χώρο.
Να αναπτύξει κριτική διάθεση σε ό,τι διαβάζει στο Διαδίκτυο και να μην εμπιστεύεται αμέσως ό,τι δει σε αυτό.
Να αναπτυχθεί μια σχέση εμπιστοσύνης μεταξύ παιδιών και γονέων, ούτως ώστε το παιδί να συζητά με τους γονείς του και να τους αναφέρει οτιδήποτε βλέπει και ζει όταν σερφάρει στο internet . Είναι επίσης απαραίτητο οι ίδιοι οι γονείς να αποκτήσετε βασικές γνώσεις για το διαδίκτυο και να ενημερωθείτε σωστά ώστε να μπορέσετε να προσφέρετε στο παιδί σας την καθοδήγηση που είναι απαραίτητη κατά την πλοήγησή του στον κόσμο του διαδικτύου. Επίσης, η ανάπτυξη διαπροσωπικών σχέσεων με τα παιδιά σας και η αφιέρωση χρόνου σε αυτά είναι πολύ σημαντική.
Ειδικότερα:

Μην απαγορεύετε στα παιδιά σας την πλοήγηση στο διαδίκτυο από τον υπολογιστή σας. Μπορούν να έχουν πρόσβαση σε αυτό από υπολογιστές φίλων, Ίντερνετ καφέ, ακόμη και από το σχολείο τους.

Ενημερωθείτε για τη χρήση του διαδικτύου, τα οφέλη και τους κινδύνους του. Δώστε έμφαση στην ανακάλυψη ιστοσελίδων με ενημερωτικό, εκπαιδευτικό, ψυχαγωγικό περιεχόμενο και δραστηριότητες ανάλογα με την ηλικία του παιδιού σας.
Να τοποθετήσετε τον Η/Υ σε κοινόχρηστο χώρο του σπιτιού (πχ. σαλόνι) και όχι σε υπνοδωμάτια.
Να κάνετε την πλοήγηση στο διαδίκτυο μια οικογενειακή δραστηριότητα. Δεν είναι κακό να ζητήσετε από τα παιδιά σας να σας εξηγήσουν μερικά πράγματα.
Να συζητήσετε με τα παιδιά σας:
Για τους κινδύνους που ελλοχεύουν στα chatrooms .
Για θέματα ασφάλειας που προκύπτουν από την πλοήγηση στο διαδίκτυο.

Να συμβουλέψετε τα παιδιά σας:
Να μην δίνουν τα προσωπικά τους στοιχεία, καθώς και λοιπές προσωπικές πληροφορίες σε άγνωστα άτομα.
Να αρνούνται συναντήσεις με άτομα που γνώρισαν μέσω διαδικτύου. Να τους εξηγήσετε ότι οι άγνωστοι με τους οποίους θέλουν να συναντηθούν μπορεί να είναι επικίνδυνα άτομα.
Να μην απαντούν σε δυσάρεστα ή επικίνδυνα μηνύματα που λαμβάνουν από το διαδίκτυο και να σας αναφέρουν αμέσως το περιστατικό.
Να αφήσετε τα παιδιά να σας δείξουν τι μπορούν να κάνουν στο διαδίκτυο και να επισκεφτούν τις αγαπημένες σελίδες τους.
Οι λογαριασμοί σύνδεσης με το διαδίκτυο πρέπει να είναι στο όνομά σας και να ελέγχετε οι ίδιοι τους κωδικούς πρόσβασης (username, password).
Να συζητήστε με τα παιδιά σας, που κάνουν χρήση του διαδικτύου εάν βλέπουν κάτι που τους προκαλεί αίσθηση, φόβο, ανησυχία ή σύγχυση.

Δείξτε τους πώς να κλείσουν την σύνδεση και τον υπολογιστή και ενημερώστε τα ότι δεν είναι δικό τους λάθος. Υπενθυμίστε στα παιδιά να ενημερώνουν πάντα έναν ενήλικα που εμπιστεύονται εάν δουν κάτι που τους ενοχλεί στο διαδίκτυο.
Να χρησιμοποιείτε προγράμματα-φίλτρα γονικής προστασίας, που διατίθενται στο ελεύθερο εμπόριο και τα οποία απαγορεύουν τη σύνδεση σε ιστοσελίδες με κακόβουλο περιεχόμενο, χρησιμοποιώντας λέξεις-κλειδιά, ενώ παράλληλα καταγράφουν τη διαδικτυακή κίνηση του υπολογιστή.
Να ελέγχετε το οπτικοακουστικό υλικό ( cds κλπ.) που κατέχουν τα παιδιά σας.
Να απευθύνεστε στα Τμήματα Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος των Διευθύνσεων Ασφάλειας Αττικής και Θεσσαλονίκης για την παροχή συμβουλών, καθώς και για την καταγγελία ύποπτων περιστατικών.

Σχόλια

Σχετικά Άρθρα

ΟΙ ΕΙΔΙΚΟΙ

ΣΑΣ ΑΠΑΝΤΟΥΝ