Μονογονεϊκή οικογένεια: Τι θέλουν τα παιδιά για να προσαρμοστούν

0

Είτε τα παιδιά έχουν να αντιμετωπίσουν το διαζύγιο, μια απώλεια ή μια επικείμενη μετακόμιση, καθ’ όλη τη διάρκεια της μετάβασης, χρειάζονται πολύ υποστήριξη και αγάπη. Ακόμη κι αν δεν το δείχνουν, οι αλλαγές μέσα στην οικογένεια, τα καθιστούν αδύναμα και ευάλωτα. Έχοντας κατά νού τα παρακάτω 5 πράγματα, θα βοηθήσεις τα παιδιά να αντιμετωπίσουν τις αλλαγές και να ξεπεράσουν τις δυσκολίες που αυτές φέρνουν στη ζωή τους.

1. Έχω ανάγκη να συμμετέχω
Ακόμη κι οι θετικές αλλαγές είναι στρεσογόνες για τα παιδιά, διότι μπορεί να μη διακρίνουν από την αρχή πόσο καλό θα τους κάνουν και να τις αντιμετωπίζουν απλά σαν «αλλαγές» δηλαδή σαν κάτι εξ ορισμού κακό. Για να διώξεις λοιπόν κάθε δισταγμό και φόβο τους, μπορείς να απαντάς στις ερωτήσεις τους και να τους δίνεις όσες περισσότερες πληροφορίες γίνεται γι’ αυτές τις αλλαγές. Επιπλέον, έχε πάντα υπόψιν σου να συμπεριλαμβάνεις τα παιδιά σου σε αυτές τις αλλαγές, μπορείς για παράδειγμα να τα ρωτήσεις σε ποιο δωμάτιο θέλουν να κοιμούνται στο καινούριο σας σπίτι ή ποια μέρα θέλουν να κοιμούνται στον άλλον γονιό κλπ. Το γεγονός ότι τα υπολογίζεις, τα κάνει να νιώθουν ότι έχουν τον έλεγχο και ότι είναι ακόμη δυνατά παρά τις αλλαγές μέσα στην οικογένεια.

2. Έχω ανάγκη να ακούγομαι
Επίτρεψε στα παιδιά σου να εκφράσουν τα συναισθήματά τους για τις αλλαγές που βιώνουν μέσα στην οικογένεια κι αυτό σημαίνει να εκφράζουν ακόμη και τις αρνητικές απόψεις και σκέψεις τους. Μην προσπαθήσεις να αποτρέψεις τα παιδιά σου από το να βιώσουν αυτά τα αρνητικά συναισθήματα, προσπάθησε μόνο να δουλέψεις μαζί τους και σταδιακά, να τα κάνεις να τα αφήσουν πίσω τους. Επίσης, καλό είναι να μην υποδεικνύεις στα παιδιά, πώς «πρέπει» να αισθάνονται τη συγκεκριμένη περίοδο. Αν θέλεις να νιώθουν ευγνωμοσύνη γι’ αυτά που έχουν, γίνε παράδειγμα για εκείνα με το να νιώθεις εσύ ευγνωμοσύνη για όσα έχεις, ώστε να τους «περάσεις» το μήνυμα.

3. Έχω ανάγκη τη στήριξη φίλων και συγγενών
Κάνε κάθε δυνατή προσπάθεια, τα παιδιά σου να περνάνε αρκετό χρόνο με την οικογένεια, τους συγγενείς και τους φίλους τους, ανθρώπους που τα αγαπούν και θα τα στηρίξουν ό,τι κι αν γίνει. Βασίσου στους παππούδες τους, στους θείους και στους στενούς οικογενειακούς φίλους, σε πρόσωποα που ξέρεις ότι τα παιδιά σου εμπιστεύονται και αγαπούν. Αν τα παιδιά σου είναι μεγαλύτερης ηλικίας, επίτρεψέ τους να ανακοινώσουν εκείνα το διαζύγιο στους φίλους τους χωρίς τη δική σου παρέμβαση.

 

4. Έχω ανάγκη να εκφραστώ
Δώσε στα παιδιά σου πληθώρα ευκαιριών να εκφραστούν. Ο τρόπος έκφρασης διαφέρει από παιδί σε παιδί. Για κάποια παιδιά η μουσική τα βοηθάει. Για άλλα λειτουργεί θετικά η γυμναστική, η ζωγραφική ή το να γράφουν όσα ζούν και αισθάνονται στο ημερολόγιό τους. Έχε απλά υπόψιν σου ότι μπορεί να χρειαστεί να δουλέψεις σκληρά προκειμένου να τα ενθαρρύνεις να επιστρέψουν ε δραστηριότητες που θα κατευνάσουν το άγχος και θα απαλύνουν τον πόνο τους.

5. Έχω ανάγκη να αρνηθώ
Τέλος, θυμήσου ότι τα παιδιά χρειάζονται να έχουν λόγο στη ζωή τους. Ειδικά όταν νιώθουν αδύναμα, με τον κόσμο τους να κλονίζεται, μπορεί να δείς από τη πλευρά τους μια ατίθαση, έως αγενή, άρνηση να συνεργαστούν. Όταν αυτό συμβεί, θυμήσου ότι προέρχεται από την ανάγκη των παιδιών να αρνηθούν όσα τους συμβαίνουν και όχι επειδή οι αλλαγές μέσα στην οικογένεια, έχουν αλλάξει τη προσωπικότητά τους. Πάρε το χρόνο σου να αναγνωρίσεις ότι πολλά πράγματα αυτή τη στιγμή είναι εκτός ελέγχου και να επιτρέψεις στα παιδιά να λένε όχι σε ορισμένες περιστάσεις. Αν αυτό δεν είναι εφικτό, τουλάχιστον αναγνώρισε τα συναισθήματά τους και πες τους πως-με τη πρώτη ευκαιρία- θα κάνεις τα πάντα για να τους δώσεις τις επιλογές σε πράγματα που αυτή τη στιγμή, δεν μπορούν να έχουν!

Πηγή: http://singleparents.about.com/