Δεν σας ακούν τα παιδιά; Οδηγίες, βήμα προς βήμα!

0

Κάντε το εικόνα…τα παιδιά μου είναι 5, 3 και 18 μηνών. Δεν με ακούνε και δεν κάνουν αυτό που τους λέω μέχρι να πεταχτούν οι φλέβες στο λαιμό μου από τις φωνές. Τον άντρα μου τον ακούνε μια χαρά οπότε στους άλλους φαίνονται ότι είναι υπάκουα. Επειδή τα πράγματα πολλές φορές φεύγουν απ’ τον έλεγχο, πείτε μου σας παρακαλώ, πώς θα κάνω τα παιδιά να με ακούνε ώστε και εγώ να είμαι λιγότερο νευριασμένη και η οικογένειά μου πιο χαρούμενη; Κινδυνεύω να πάθω σχιζοφρένεια!

Η επικοινωνία είναι μία αμοιβαία διαδικασία, κάποιος μιλάει και κάποιος ακούει.
Τα συνήθη παράπονα των γονιών είναι ότι τα παιδιά τους δεν τους ακούνε όταν εκείνοι επικοινωνούν μαζί τους ή τουλάχιστον προσπαθούν. Μία άλλη χρήσιμη οπτική είναι ότι οι γονείς δεν επικοινωνούν αποτελεσματικά κι αυτό φαίνεται από τον τρόπο που μιλάνε στα παιδιά.

Πρίν λοιπόν ξεκινήσετε τα «Μα τους το λέω 100 φορές να βάλουν τα παπούτσια τους, και δεν το κάνουν. Δεν έχω εγώ πρόβλημα στην επικοινωνία, εκείνα δεν με ακούνε!» σκεφτείτε:

Το πρόβλημα εν μέρει , οφείλεται στο γεγονός πως το λέτε 10 φορές και όχι μία.

Δεδομένου ότι τα ίδια παιδιά ακούνε τέλεια τους άλλους  όπως το μπαμπά ή το δάσκαλο, αυτό αντικατοπτρίζει τη δυαδική φύση της επικοινωνίας που έχουν με άλλα πρόσωπα.

Εάν σκέφτεστε κάτι όπως «Μα τι άλλο να κάνω;» ή «Πάλι εγώ, όλο η μαμά βγάζει το φίδι από τη τρύπα» τότε βγάλτε αυτές τις σκέψεις από το μυαλό σας γιατί δεν θα σας βοηθήσουν.
Το μόνο που μπορείτε να αλλάξετε είναι τον εαυτό σας. Οι αλλαγές στη συμπεριφορά σας μπορούν να οδηγήσουν και τους άλλους στο να αλλάξουν.
Αντί λοιπόν να συζητάτε για το πώς να κάνετε τα παιδιά να σας ακούν, ξεκινήστε με την αλλαγή στο πώς πρέπει να μιλάτε εσείς στα παιδιά. Τα οφέλη που θα αποκομίσετε είναι:
-καλύτερη επικοινωνία μεταξύ γονέων και παιδιών
-καλύτερο γονεικό πρότυπο για τα παιδιά τα οποία θα αντιληφθούν το πώς πρέπει να επικοινωνούν
-πιο ευτυχισμένος γονιός διότι όσο αυξάνεται η αίσθηση του ελέγχου, τόσο η επικοινωνία γίνεται λιγότερο αγχωτική
-πιο ευτυχισμένος γονιός επειδή το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου του είναι ήρεμος.

Όλα τα παραπάνω επιδρούν κατευθείαν στα παιδιά, στη συμπεριφορά και στα αισθήματά τους. Τα παιδιά είναι πιο ήρεμα, λιγότερο αγχωμένα και μαθαίνουν να συντονίζονται με τους γονείς τους πολύ γρηγορότερα. Η ευτυχία των παιδιών προέρχεται από την ευτυχία των γονιών αλλά μόνο η μία πλευρά μπορεί να κάνει την αρχή.

Μερικά χρήσιμα tips:

  • Εκπαιδεύστε τον εαυτό σας να λέει αυτό που θέλει στα παιδιά, μία φορά.
  • Περιορίστε τις φορές που «μαλώνετε» τα παιδιά, στις 3 ανά ημέρα. Αυτό θα σας βοηθήσει να ξεκαθαρίσετε τι είναι πραγματικά σημαντικό να γίνει.
  • Μείνετε ήρεμοι: Όταν τα παιδιά δεν σας ακούν, σιγουρευτείτε ότι θα μείνετε ήρεμοι. Πάρτε βαθιές ανάσες, μετρήστε μέχρι το 10, εστιάστε σε κάτι θετικό εκείνη τη στιγμή ή σκεφτείτε κάτι θετικό που σας συνέβη μέσα στην ημέρα ή κάτι αστείο που σας είπαν ή είπατε. Βγείτε μια μικρή βόλτα έξω για 10 λεπτά. Ελέγξτε τα συναισθήματα και τη σκέψη σας.
  • Ξεκινήστε με απλά και έξυπνα πράγματα: Ξεκινήστε να ρωτάτε τα παιδιά σας πράγματα στα οποία είστε σίγουροι ότι θα πούν «Ναι». Για παράδειγμα, εάν τους αρέσει η μακαρονάδα, ρωτήστε τα: «Θα ήθελες μακαρονάδα για δείπνο;» ή αν έχουν δύο πολύ αγαπημένους φίλους ρωτήστε τα «Θέλεις να πάμε να παίξουμε με τους τάδε;».
  • …και μετά επιβραβεύστε τα. «Πραγματικά μου αρέσει όταν απαντάς σε αυτό που σε ρωτάω. Μπράβο σου!» είναι η φράση που μπορεί να ακολουθήσει την απάντηση του παιδιού. Προσοχή: Οι επιβραβεύσεις δεν είναι καρότα που τα βάζετε μπροστά από το πρόσωπό τους, προκειμένου να φέρονται καλά, διότι έτσι οι προσδοκίες σας θα μεγαλώσουν, το ίδιο και η πίεση αλλά και το άγχος γονέων και παιδιών. Εστιάστε μόνο στο πώς αισθάνεστε ως γονιός όταν τα παιδιά, σας ακούνε και ύστερα επικοινωνήστε αυτά τα συναισθήματα μαζί τους. Τα παιδιά θα προσέξουν τη διαφορά μεταξύ του «λέω» και του «εννοώ». Επιπλέον θα έχετε και πιο ξεκάθαρη εικόνα σχετικά με το πως αυτή η τακτική βελτιώνει την επικοινωνία με τον εαυτό σας.
  • Μερικές φορές πρέπει να ξαναρχίζετε ή να το αφήνετε για λίγο. Όταν για παράδειγμα βιώνετε μία από εκείνες τις δύσκολες μέρες που αναρωτιέστε τι στο καλό τα τσίμπησε και είστε φρικαρισμένοι, τότε ίσως πρέπει να εγκαταλείψετε προσωρινά τις προσπάθειες να κάνετε τα παιδιά να σας ακούσουν διότι όσο κι αν τα πιέσετε,  οι προσπάθειές σας θα αποτύχουν.
  • Βρείτε εναλλακτικές που θα σας ηρεμήσουν και που θα κάνουν τα παιδιά να κάνουν αυτό που θέλετε. Εάν για παράδειγμα δεν διαβάζουν για το σχολείο, ζητήστε τους να το κάνουν μόνο μία φορά αντί για πέντε.
  • Εάν εσείς ή τα παιδιά είστε άρρωστοι, κουρασμένοι ή απασχολημένοι, αφήστε το θέμα να περάσει έτσι. Για παράδειγμα αν το παιδί θέλει να φορέσει την αγαπημένη του μπλούζα ενώ είναι ασιδέρωτη κι εσείς για οποιοδήποτε λόγο δεν έχετε κοιμηθεί καλά, μην το κάνετε θέμα. Πιάστε το σίδερο ή αφήστε το να τη βάλει ασιδέρωτη δεν χάλασε ο κόσμος. Το θέμα είναι να μην χαλάσει ο δικός σας.

Παρακάτω ακολουθεί ένα πλάνο με μερικούς  γενικούς κανόνες σε βήματα, έχοντας υπόψιν ότι και οι δύο πλευρές θα χρειαστείτε χρόνο να προσαρμοστείτε και να θυμάστε: Οι ώρες ή τα λεπτά που αφιερώνετε στο να επαναλαμβάνεστε, είναι χαμένος χρόνος από πιο αποτελεσματικούς τρόπους που θα σας βοηθήσουν να χειριστείτε την κατάσταση!

Βήμα Τρόπος Παράδειγμα
1.Ρωτήστε κάτι το παιδί Κάντε το απλά (5 λέξεις είναι αρκετές) «Ώρα για μπάνιο!» ή «Γιώργο, τις ασκήσεις σου!»
2.Εάν σας ακούνε, τέλεια! Εκφράστε τους την αγάπη και την ευγνωμοσύνη σας «Μπράβο» ή «Πολύ μου αρέσει όταν με ακούτε»
3.Εάν δεν ακούνε, σταματήστε Είναι σημαντικό να μην επαναλαμβάνεστε
4.Βρείτε τρόπο να ηρεμήσετε. Ην αντιδράτε, μην επαναλαμβάνεστε, πάρτε βαθιές ανάσες και σκεφτείτε. Εάν αναστατωθείτε ή αισθάνεστε την ανάγκη να πείτε αυτό που θέλετε 200 φορές, πηγαίνετε στο βήμα 3 «Εάν επαναληφθώ τώρα και θυμώσω έχω χάσει το παιχνίδι. Το χειρότερο που μπορεί να συμβεί είναι να κρυώσει το φαγητό. Δεν πειράζει ας κρυώσει!»
5. Έχετε τις συνέπειες έτοιμες Η συνέπεια δεν είναι τιμωρία. Είναι το άμεσο αποτέλεσμα μιας πράξης ή συμπεριφοράς «Το δείπνο δεν είναι ωραίο όταν είναι κρύο»
6. Έχετε μία ήρεμη κουβέντα σχετικά με το ότι δεν σας ακούν και μία φορά την ημέρα για μια τέτοια συζήτηση, αρκεί Θυμίστε στα παιδιά να μην σας διακόπτουν εάν την ώρα που μιλάτε, κρατάνε αμυντική στάση. Εξηγήστε τους με απλά λόγια όπως στο παράδειγμα του βήματος 1 «Σήμερα όταν σου ζήτησα να κάνεις το τάδε, δεν με άκουσες. Δεν μου αρέσει όταν με αγνοείς και θα ήθελα να με ακούς όταν σου μιλάω»
7.  Κολλήσατε; Επιστρέψτε στο βήμα 3
8. Είστε ακόμα κολλημένοι; Θυμώνετε όλο και πιο πολύ; Δείτε το από τη πλευρά των παιδιών: Μπορεί να είναι κουρασμένα , απασχολημένα ή στρεσαρισμένα; Μήπως είστε εσείς; Επιστρέψτε στο βήμα 4. Κούραση, φόρτος εργασίας, ίωση, είναι πράγματα που μπορούν να σας κυριεύσουν και να σας οδηγήσουν σε εντελώς λάθος δρόμο. Βρείτε έναν τρόπο να αντεπεξέλθετε χωρίς να επαναλαμβάνεστε! Βοηθήστε το παιδί με το στρώσιμο των κρεβατιών ή του τραπεζιού
9. Κολλημένοι ακόμα; Μείνετε ήρεμοι και μην επαναλαμβάνεστε! Αύριο είναι μια καινούρια μέρα Κάνω ό,τι καλύτερο μπορώ. Τουλάχιστον δεν επαναλαμβάνομαι. Αύριο θα προσπαθήσω πιο πολύ!

Betty Chetcuti -Ψυχολόγος
www.motherinc.com