Οι αϋπνίες στο διαζύγιο και στη χηρεία

0

Ο ύπνος είναι ένας τρόπος συμπεριφοράς με τον οποίο ο οργανισμός μας ικανοποιεί την ανάγκη του για ανάπαυση. Γενετικά ο Φρόιντ του έδωσε την έννοια της επιστροφής στην ύπαρξη πριν τη γέννηση. Όταν κοιμόμαστε,δημιουργούμε για τον εαυτό μας συνθήκες απόλυτα ανάλογες με εκείνες της ύπαρξης: Ζεστασιά, σκοτάδι, απουσία ερεθισμάτων.Κάποιοι από εμάς κουλουριάζονται, μια στάση ανάλογη με αυτή που είχαμε μέσα στα σπλάχνα της μητέρας μας,την εμβρυική στάση.Μια στάση που ασυνείδητα μας παρέχει μια αίσθηση ασφάλειας και ηρεμίας που τόσο πολύ έχουμε ανάγκη για να αποφορτιστούμε από τις καθημερινές δυσκολίες που καλούμαστε να ξεπεράσουμε.

Πριν από κάποια χρόνια οι άνθρωποι δεν υπέφεραν από αϋπνίες. Σήμερα, πρόκειται για μια κατάσταση, την οποία κατά πάσα πιθανότητα έχουμε αντιμετωπίσει όλοι σε κάποιες περιόδους της ζωής μας. Κάποιο εξαιρετικά δυσάρεστο συμβάν, κάποιο πρόβλημα υγείας, ο θάνατος ενός αγαπημένου προσώπου, προβλήματα στο οικογενειακό ή εργασιακό μας περιβάλλον αρκεί για να μας κάνει να χάσουμε τον ύπνο μας.Η αυπνία είναι ένα σύμπτωμα άγχους ή ακόμα και κατάθλιψης και μπορεί να γίνει αφόρητη, ειδικότερα όταν το πρόβλημα συνεχίζεται για μεγάλο χρονικό διάστημα.Σε ορισμένες περιπτώσεις η αϋπνία μπορεί να έχει δυσάρεστες επιπτώσεις ακόμη και στην καθημερινότητά μας και να διαπιστώσουμε ότι δυσκολευόμαστε να αντεπεξέλθουμε στις οικογενειακές και επαγγελματικές μας υποχρεώσεις . Ως χρόνια αϋπνία ορίζονται οι διαταραχές ύπνου που συμβαίνουν τουλάχιστον 3 βραδιές την εβδομάδα και διαρκούν τουλάχιστον 3 μήνες. Τα άτομα που αντιμετωπίζουν προβλήματα αϋπνίας αργούν να αποκοιμηθούν το βράδυ, ξυπνάνε κατά τη διάρκεια της νύχτας χωρίς να μπορούν να ξανακοιμηθούν ή ξυπνάνε πολύ νωρίς το πρωί.

Σύμφωνα με έρευνες, ένας στους τρεις διαζευγμένους ή χήρους παρ’ότι είναι κουρασμένοι και θέλουν να κοιμηθούν,δυσκολεύονται.Αυτό συμβαίνει διότι το μυαλό τους δεν λέει να ησυχάσει! Το βράδυ, όταν επικρατεί ηρεμία και η ατμόσφαιρα είναι χαλαρή, όλες οι σκέψεις που κατά τη διάρκεια της ημέρας δεν είχαμε το χρόνο να επεξεργαστούμε, εισβάλλουν στο μυαλό μας και μας κρατούν ξάγρυπνους. Ο εγκέφαλός μας τίθεται σε αυξημένη εγρήγορση και προσπαθούμε να βρούμε τη λύση στα προβλήματα που μας απασχολούν. Με αυτό τον τρόπο δεν χαλαρώνουμε και μένουμε άυπνοι.

Όταν το μυαλό μας βομβαρδίζεται από δυσάρεστες σκέψεις και ερωτηματικά γεννιούνται και τα αντίστοιχα δυσάρεστα συναισθήματα του θυμού,του άγχους,της ενοχής και της απογοητεύσης.Όντας συναισθηματικά φορτισμένοι είναι αδύνατο να χαλαρώσουμε και να παραδοθούμε στην αγκαλιά του Μορφέα! Επιπλέον, η πρόσθετη ανησυχία για το αν θα καταφέρουμε να κοιμηθούμε επιτείνει το άγχος της αϋπνίας και διογκώνει το πρόβλημα. Ωστόσο, είναι απαραίτητο να συνειδητοποιήσουμε ότι τη νύχτα το μυαλό μας είναι κουρασμένο. Όσο και αν σκεφτόμαστε τα προβλήματά μας, ουσιαστικά τα «αναμασάμε» χωρίς να τα επιλύουμε. Αντιθέτως, το πρωί, όταν το μυαλό είναι ξεκούραστο, είναι πιο πιθανό να συλλάβουμε μια καλή ιδέα για τη λύση ενός προβλήματος.

Εκτός από το να αφήσουμε τα προβλήματά μας εκτός κρεβατοκάμαρας,μία τεχνική που βοηθά να χαλαρώσουμε είναι να «προβάλουμε» μια ήρεμη και ευχάριστη σκηνή στο μυαλό μας. Ορισμένοι χαλαρώνουν καθώς σκέφτονται ότι περπατούν σε ένα πάρκο ή άλλοι σκέφτονται ότι κολυμπούν σε μια όμορφη παραλία. Καλό είναι να κρύψουμε το ρολόι στο συρτάρι, γιατί όσο το κοιτάμε και μετράμε πόσες ώρες ύπνου μας απέμειναν, τόσο περισσότερο αγχωνόμαστε. Επίσης, εάν μετά από μισή ώρα ακόμη στριφογυρίζουμε στο κρεβάτι, είναι καλύτερα να σηκωθούμε, να ακούσουμε μουσική ή να διαβάσουμε ένα βιβλίο και να ξαπλώσουμε όταν θα νιώθουμε πιο κουρασμένοι.

Ακόμη, συνιστάται ο μεσημεριανός μας ύπνος να μην ξεπερνά τη μία ώρα, αλλιώς μπορεί να διαταράξει τον βραδινό μας ύπνο.Όσον αφορά την διατροφή μας, καλό είναι να αποφεύγουμε τα βαριά και δύσπεπτα φαγητά 1-2 ώρες πριν κοιμηθούμε. Το ίδιο ισχύει και για τον καφέ και τα αναψυκτικά τύπου κόλα, επειδή έχουν διεγερτική δράση.Όσον αφορά το αλκοόλ ένα ποτηράκι κρασί μπορεί να μας βοηθήσει να κοιμηθούμε. Η κατάχρηση, όμως, μπορεί να προκαλέσει νυχτερινές αφυπνίσεις. Τέλος, καλό θα ήταν να αποφεύγεται η χρήση χαπιών. Εναλλακτικά, από την οικογένεια των βοτάνων, θα μπορούσαν να βοηθήσουν η βαλεριάνα, το χαμομήλι, το μελλισόχορτο ή το τίλιο.

Και μην ξεχνάς.Η μέρα τελείωσε!Η νύχτα ήρθε!Ό,τι έγινε έγινε!Αύριο είναι μια καινούρια μέρα!Άσε στην άκρη τις ανησυχίες σου για το φως της μέρας!Δώσε χώρο στα όνειρά σου!Το μέλλον σου εξαρτάται από τα όνειρά σου!Επομένως,αφέσου και πήγαινε για ύπνο!

Xριστίνα Βαγενά
ΜSc Συμβουλευτική Ψυχολογία, Γνωστική-Συμπεριφορική Ψυχοθεραπεία
Βασιλέως Ηρακλείου 47, Θεσσαλονίκη
Τηλέφωνο: 2311 242092
Email: e-mail: vagenachristina@yahoo.com
Facebook: Χριστίνα Βαγενά- Ψυχολόγος Ψυχοθεραπεύτρια