Η πρόσφατη απώλεια του/της συντρόφου και πώς να τη χειριστείτε

0

Ο θάνατος , ανεξάρτητα από το αν είναι ξαφνικός η μη, είναι πάντα ένα δυσάρεστο γεγονός. Τι συμβαίνει όμως όταν ο άνθρωπος που φεύγει , είναι σύζυγος και γονέας ;

Υπάρχουν πολλά πράγματα στα οποία ένας γονιός πρέπει να προσαρμοστεί , το ίδιο και τα παιδιά . Μπαίνει μια νέα τάξη πραγμάτων η οποία πέρα από επώδυνη , είναι και πολύ δύσκολη. Απαιτεί συνεργασία και υπομονή.

Δυστυχώς το πρώτο πράγμα που πρέπει να αντιμετωπίσει ένας άνθρωπος όταν χάσει τον/τη σύντροφό του και γονέα των παιδιών του , είναι ο ίδιος του ο εαυτός. Πρέπει να βρει τη δύναμη να μαζέψει πέρα από τα δικά του κομμάτια, και τα κομμάτια των παιδιών που έχουν μείνει πίσω πράγμα που σημαίνει πως   τα συναισθήματα που πρέπει να διαχειριστεί δεν είναι μόνο τα δικά του. Κοινώς πέρα από την απώλεια που πρέπει να αντιμετωπίσει ως ψυχολογικά δυσάρεστο γεγονός , πρέπει πλέον να παίξει τον ρόλο δύο γονιών. Και δεν εννοούμε να προσπαθήσει να αναπληρώσει τη θέση του αποθανόντα γονέα, πράγμα αδύνατο, αλλά να αναλάβει και κάποιες υποχρεώσεις που είχε και ο άλλος γονέας.

Ένα από τα πρώτα προβλήματα που πρέπει ένας άνθρωπος να αντιμετωπίσει είναι ο περίγυρος του. Οι πάντες θα έχουν άποψη για το τι πρέπει και τι δεν πρέπει να κάνει ο γονέας με τα παιδιά του. Δεν είναι κακοπροαίρετα σχόλια τις περισσότερες φορές, αλλά καλό είναι να συνεχίσετε να μεγαλώνετε τα παιδιά σας όπως πριν την απώλεια του/ της συζύγου. Να θυμάστε πως μεγαλώνετε τα δικά σας παιδιά και όχι των άλλων. Αυτό θα είναι ωφέλιμο και για τα παιδιά σας και θα βοηθήσει να προσαρμοστούν πιο γρήγορα στη νέα τάξη πραγμάτων χωρίς να σοκαριστούν από αλλαγές που δεν θα υπήρχαν εάν ζούσε ο γονέας .

Πολλές φορές ο φόβος της απώλειας μεταφέρεται από τους γονείς στα παιδιά και από τα παιδιά στους γονείς. Πιστεύεται , πως εφόσον έφυγε ένα αγαπημένο πρόσωπο μπορεί να φύγει ακόμη ένα . Αυτό κάνει τους μεν γονείς  υπερπροστατευτικούς , όπως και τα παιδιά να προσκολλώνται στον γονέα. Πολλές φορές όμως η υπερπροστασία κάνει ένα παιδί να αντιδράει φέρνοντας τα αντίθετα από τα επιθυμητά αποτελέσματα. Η συζήτηση είναι πάντα ευεργετική έτσι ώστε να λύνονται τυχόν προβλήματα ή παράπονα και από τις δυο μεριές. Να είστε καλός ακροατής απέναντι στις ανάγκες των παιδιών σας που ενδεχομένως να αγνοούσατε πως έχουν τα παιδιά σας. Μην διστάσετε να απευθυνθείτε σε κάποιον ειδικό σύμβουλο εάν δείτε πως τα πράγματα παίρνουν αυτού του είδους την τροπή.

Δεν είναι κακό να εκφράζονται τα συναισθήματα και από τον γονέα αλλά και από τα παιδιά. Μπορεί να είναι επώδυνο αλλά η εξωτερίκευση των συναισθημάτων δίνει την ευκαιρία να νιώσουν τα μέλη της οικογένειας πως δεν είναι μόνα τους και πως πάντα έχουν κάποιον σύμμαχο. Είναι στην φύση των ανθρώπων να απομονώνονται μετά από μια απώλεια και να θέλουν να την αντιμετωπίσουν μόνοι τους , αλλά δεν σημαίνει πως είναι και το πιο σωτήριο.

Μην νιώθετε τύψεις όταν διαφωνήσετε με το παιδί σας . Μπορεί συχνά να ακούσετε «η μαμά δεν θα το έκανε ποτέ αυτό»  Προσπαθήστε να εξηγήσετε στο παιδί σας τι ακριβώς νιώσατε όταν ήρθατε σε ρήξη . Αν είχατε άδικο μην διστάσετε να ζητήσετε συγνώμη , όπως επίσης μην φοβηθείτε να εκφράσετε να συναισθήματα σας στο παιδί σας εάν νιώθετε πελαγωμένος και δεν ξέρεται πώς να φερθείτε . Στο πρόσωπό του μπορεί να βρείτε έναν απρόσμενο σύμμαχο.

Ένα ακόμη πρόβλημα είναι το οικονομικό . Πρέπει να αντιμετωπιστεί η έλλειψη ενός εισοδήματος από το σπίτι και ενδεχομένως να πρέπει να κοπούν κάποιες από τις δραστηριότητες των παιδιών τουλάχιστον προσωρινά .  Δεν είναι κακό επίσης να επιστρέψετε νωρίτερα στο χώρο εργασία σας , εάν εργάζεσθε .  Θα σας βοηθήσει πέρα από οικονομικά , και ψυχολογικά να ενταχθείτε πιο γρήγορα στη νέα σας καθημερινότητα.

Το άγχος  και η πίεση θα είναι διπλά πράγμα που ενδεχομένως να  προκαλεί αρκετά νεύρα. Προσπαθήστε να δώσετε χρόνο στον εαυτό σας και στα παιδιά σας να προσαρμοστείτε στα νέα δεδομένα χωρίς να ξεσπάτε  άσκοπα και με το παραμικρό στα παιδιά σας. Η οικογένειά σας είναι και ο  σύμμαχός σας.

Κυριακή-Μαρία Τσιγαρίδα
Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας