fbpx

Τι σχέση έχουν οι κοινωνικές δεξιότητες των παιδιών με την καθαριότητα του σχολείου;

| 1 Μαρτίου 2016
ADVERTISEMENT

Όσο παράδοξο και αν μοιάζει το ερώτημα του τίτλου, η τήρηση των κανόνων υγιεινής στο σχολικό περιβάλλον παίζει σημαντικό ρόλο στην υγεία και την ευεξία των μικρών μαθητών.

Προκειμένου να κατανοήσουμε την φαινομενικά παράξενη αυτή σχέση, καλό είναι να ακολουθήσουμε βήμα-βήμα το νήμα των δεδομένων που οδηγούν στο συγκεκριμένο συμπέρασμα.


ADVERTISEMENT

Όλοι γνωρίζουμε ότι οι ιοί που προκαλούν λοιμώξεις, εποχικές και μη, όπως η γρίπη, μεταφέρονται από άτομο σε άτομο μέσω της επαφής των χεριών ή με άγγιγμα μολυσμένων επιφανειών. Κι ενώ στο σπίτι τηρούμε συνήθως συνθήκες υγιεινής καθαριότητας, σε χώρους όπως τα σχολεία, η τήρηση αντίστοιχων κανόνων απαιτεί μεγαλύτερη προσπάθεια.

Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με έρευνες, το 40% των γονιών αγνοεί τις διαδικασίες υγιεινής που ακολουθούνται στα σχολεία των παιδιών τους1.

Στο σημείο αυτό είναι απαραίτητη μια διευκρίνιση: η καθαριότητα, από μόνη της, δεν λύνει όλα τα προβλήματα. Ο όρος «υγιεινή καθαριότητα» όμως εμπεριέχει την απολύμανση των επιφανειών με καθαριστικά που περιέχουν υποχλωριώδες νάτριο – όπως η γνωστή μας χλωρίνη- που εξοντώνουν σχεδόν όλα τα μικρόβια.


ADVERTISEMENT

Σύμφωνα με τη συμβουλευτική ψυχολόγο Δρ. Σεβαστή Φωκά, «τα σχολεία θα πρέπει να έχουν ευθύνη για την παροχή ενός περιβάλλοντος καθαριότητας και υγιεινής στα παιδιά που παίζουν και μαθαίνουν εκεί, συμβάλλοντας στον καθησυχασμό των μητέρων που, όταν τα παιδιά τους δεν βρίσκονται κάτω από την άμεση επίβλεψή τους, ανησυχούν.

[infobox color=”#1e9fce “]Ένα ανθυγιεινό σχολικό περιβάλλον δεν μπορεί παρά να επιτείνει τις ανησυχίες των γονιών και ενδέχεται να δημιουργήσει ένα αίσθημα αδυναμίας, ειδικά όταν τα παιδιά τους αρρωσταίνουν και μένουν σπίτι, αποκλεισμένα από την ενεργό διαδικασία μάθησης και χωρίς να μπορούν να παίξουν με τους φίλους τους».[/infobox]

Η αναφορά της ειδικού στο παιχνίδι με τους συμμαθητές δεν είναι τυχαία. Η σχολική ζωή, ειδικά στις μικρές ηλικίες, έχει πολλαπλά οφέλη για τα παιδιά, τα οποία δεν περιορίζονται μόνο στη διαδικασία της μάθησης αλλά είναι πολύ ευρύτερα. Με απλά λόγια, η κοινωνικοποίηση και η ανεξαρτητοποίησή των μαθητών στο σχολείο, τους βοηθάει να καλλιεργήσουν κοινωνικές και συναισθηματικές δεξιότητες που συμβάλλουν στην πρόοδό τους και οδηγούν στην ενίσχυση της αυτοπεποίθησής τους.

Όταν λοιπόν τα παιδιά σημειώνουν συχνά απουσίες από το σχολείο, η ομαλή εξέλιξη αυτής της διαδικασίας διακόπτεται και δεν μπορούν να αξιοποιήσουν τα πλεονεκτήματα από την καθημερινή παρουσία τους στα θρανία.

Δεδομένου μάλιστα ότι καταγράφονται 130 εκατομμύρια χαμένων σχολικών ημερών κάθε χρόνο στις Η.Π.Α. (κυρίως εξαιτίας ασθενειών/λοιμώξεων κάθε είδους2 )και ότι ένα μικρό παιδί κρυολογεί 6 έως 10 φορές3 ετησίως είναι πολύ σημαντικό να λαμβάνονται μέτρα υγιεινής και καθαριότητας στα σχολεία, που θα έχουν στόχο να εμποδίζουν τη μετάδοση ασθενειών.

Το γεγονός ότι το μέσο σχολικό θρανίο «φιλοξενεί»  περισσότερα από 20.000 μικρόβια4 αποτελεί ιδανική αφορμή!

Δρ. Σίσσυ Κολυβά
Βιολόγος, Μέλος του Ομίλου Φίλων του Παστέρ

[infobox color=”#ccc”] http://www.cmmonline.com/articles/print/232264-sca-release-1016
2 CDC – “Summary Health Statistics for U.S. Children: National Health Interview Survey 2012”. http://stacks.cdc.gov/view/cdc/6616/
http://www.cardiff.ac.uk/common-cold-centre/the-common-cold
http://www.thehealthyschoolsproject.com [/infobox]

Σχόλια

Σχετικά Άρθρα

ΟΙ ΕΙΔΙΚΟΙ

ΣΑΣ ΑΠΑΝΤΟΥΝ